Creatives & Changemakers

3 tips för en säljande hemsida!

Caroline Wendt
November 12, 2018

‍Hur ser min hemsida ut för besökaren, är mitt säljbudskap tydligt och genom vilka digitala kanaler når jag mina potentiella köpare? De här och många fler frågor fick entreprenörerna i The Creative Tour besvarade på en workshop i e-handel. Här är tre av alla de tips som kursledaren Maria Richardsson gav!

Som en del av The Creative Tour får deltagarna en gnuggning i e-handel, marknadsföring och synlighet på nätet. Det är många delar som ska vara på plats i en startup-fas och därför jobbar coacherna med att  förbättra för var och en av deltagarna. Det innebär arbete med strategier men också analys och genomgång av hemsidor och webb med konkreta tips och råd för hur de kan förbättras på ett enkelt sätt. Maria Richardsson coachade startup-företagen i e-handel och här är några av många handfasta råd!

Gör en hemsida som säljer

1. Undersök vad den som besöker din hemsida ser! Det är lätt hänt att den tänkta kunden fastnar i andra saker än vad du som säljare har tänkt och det är bra att prova sidan på andra för att se vilka frågor som dyker upp. Det är också viktigt att säljbudskapet framgår. Tänk på att hemsidan kan vara en försäljningsprocess även om det inte är en webbshop. Det ska vara tydligt vilket erbjudandet är, hur man beställer och vad det kostar. Har man en webbshop ska praktiska saker som hur man betalar, vilket leveranssätt som används, vilka köpvillkor som gäller och hur lång leveranstiden är framgå. Kunden vill känna sig trygg i hur det fungerar.

2. Skapa en persona att skriva för. En persona är en tänkt kund/läsare. Med en uppfattning om kundens ålder, bostadsort, sysselsättning och intressen kan det bli lättare att veta hur man ska skriva för att göra kunden intresserad och i vilka medier du ska finnas. Kanske ska du till om med ha ett foto av en tänkt kund så du verkligen kan föreställa dig vem du talar till? I undersökningen Svenskarna och internet kan man få reda på var olika åldersgrupper helst hämtar sin digitala information.

3. Fundera på hur du gör din hemsida attraktiv för Google. Sökmotoroptimering kallas för SEO (Search Engine Optimization). Det innebär både att man anpassar sin egen webbplats för sökmotorerna, men också att man kan göra den mer omtalad externt för att ge webbplatsen bättre placering på i sökresultaten. På hemsidan är det bra om man kan strukturera och märka upp innehållet. Ett exempel är att man ska en H1- rubrik (men inte mer) per sida. I den rubriken måste det allra viktigaste finnas med så att sidan hittas vid en sökning. Därför bör man fundera över vad de blivande kunderna söker på och använda de orden som nyckelord på webbsidan. Att sökoptimera sidan är ett långsiktigt arbete och målet är att ge fler och mer relevanta sökträffar. Tänk också på hur du utformar den text som förhandsvisas när kunden söker på Google. Denna text hämtas från din hemsidas metadescription.

MER ATT LÄSA
Se alla artiklar