Future by Lunds 24 höjdare

8: Creative Business Cup blev digital på en dag

Caroline Wendt
November 26, 2020

I åttonde luckan av julkalendern tittar vi tillbaka på ett evenemang i mars 2020. Dagarna innan sverigefinalen av The Creative Business Cup skulle arrangeras stod det klart att covid-19 gjorde det olämpligt att ha evenemang med många deltagare. På bara en dag lyckades xPlot och Future by Lund ställa om så att publiken istället kunde följa finalen via digitala kanaler. Då var det kanske få som anade att det digitala eventet skulle bli det normala under 2020.

In English.

När den svenska finalen i The Creative Business Cup skulle hållas på Stenkrossen den 12 mars hade vi precis börjat inse riskerna med spridning av coronaviruset. Dagarna innan hade Lars Mattiasson på xPlot och Future by Lund noterat att allt fler var oroliga för att delta på plats – och på en dag lyckades gruppen ställa om till en livestream. Arrangemanget genomfördes med enbart det egna teamet, juryn och de åtta finalisterna på plats istället för de anmälda 150 deltagarna.

– Vi ser det här som början på ett nytt eventformat, sa Lars Mattiasson redan inför finalen, och det visade sig ju så här i efterhand vara helt rätt. Lars fortsätter: Vi kan ha med människor från hela världen – men alla behöver inte vara på plats. Ett fokus för vårt event är hållbarhet, inte bara ur miljöperspektiv utan även ur en mänsklig synvinkel. Eftersom hållbarhet också handlar om resiliens, det vill säga att vara flexibel och motståndskraftig, tycker jag att vi adderat ytterligare en dimension till temat och visat att vi är hållbara även på det sättet.

Evenemanget spelades in och direktsändes, bland annat via Facebook, så att många fick en chans att uppleva finalen, både direkt och i efterhand.

– Att eventet blev digitalt istället för inför en levande publik gjorde faktiskt att vi nådde fler, menar Lassa Mattiasson. Av de 150 anmälda till eventet hade vi nu istället över 1100 personer i publiken.

Under 2020 och 2019 medverkade många lokala entreprenörer i finalen av The Creative Business Cup, till exempel Mylla Matmarknad, Snömoln, Be Here Then och StoryTourist.

– Att arrangera The Creative Business Cup i Lund är ett sätt att ge det väldigt lokala betydelse och verifiering – samtidigt som det lokala talangerna syns på en internationell arena genom digital teknik, menar Katarina Scott, projektutvecklare på Future by Lund. Det är intressant att det går att vara väldigt personlig trots att det sänds via digitala kanaler och det ledde till möten med både invånare och personer med resurser och möjligheter att hjälpa. En slutsats är att det digitala kan vara en väldigt bra lösning om man kan tillföra det personliga och ha lokala kvaliteter.

Creative Business Cup är en tävling där entreprenörer inom de kulturella och kreativa näringarna tävlar med sin affärsidé och både innehåll och framförande bedöms av en jury. Den svenska finalen 2020 arrangeras av xPlot i samarbete med Lunds Kommun och Future by Lund. Creative Business Cup eventet och program ingick också som en del av traineeship arbetet inom CCSC.

Läs mer:

Creative Business Cup genomförs utan publik

Rullstol av återvunna cykeldelar vinnare i svenska Creative Business Cup

Smarta lösningar intog Mejeriets scen

Related videos to category:
Future by Lunds 24 höjdare
No items found.
MER ATT LÄSA
Se alla artiklar