Sensorer, sammankopplade datakällor och mobildata formar grunden för realtidsstaden. I Future by Lund arbetar vi med lösningar för den framtida staden vilka bygger på realtidsinformation där människor, organisationer, infrastruktur och sensorsystem samarbetar för att skapa en hållbar miljö med hög livskvalitet. Detta gör även att staden blir mer öppen, bidrar till att mer delaktighet skapas och till att demokratin i en bredare mening ökar. Här arbetar vi bland annat med digitala boendeplattformar, styrning och förståelse av mobilitetsflöden, miljöinformation i staden samt ökad säkerhet för cykeltrafik.
Temperaturer i stadsmiljöer tenderar att vara betydligt högre än i det omgivande landskapet och under vissa omständigheter uppstår situationer som kan påverka människors hälsa allvarligt. Hur skulle vi kunna göra punktvisa temperatur- och luftfuktighetsmätningar med hjälp av smarta sensorer för att öka kunskapen om temperaturskillnader i Lund? Det kommer nu att undersökas i ett delprojekt inom IoT-projektet Smarta Offentliga Miljöer.
Tänk om dina paketleveranser kom till en box utomhus i närheten av din bostad. Kanske skulle det innebära att det blev så kort väg så du kunde gå istället för att ta bilen för att hämta och kanske skulle det passa dig bättre att göra det efter ett vanligt utlämningsställes stängningstid. Det är Dipp-r som utvecklat detta nya koncept för hantering av ”the last mile” av logistikkedjor inom e-handel. Inom projektet Smarta Offentliga Miljöer (SOM) har de i samarbete med Malmö Universitet genomfört en simulering av vad denna logistiklösning skulle innebära i bostadsområdet Västra hamnen i Malmö.
En ovanligt vacker dag i början av oktober träffades några av de medverkande i SOM-projektet på Mårtenstorget i Lund för att koppla upp moduler med radarsensorer på två av laddplatserna för elbilar. I och med detta går det att avgöra på distans om p-platsen är upptagen av en bil som parkerad utan att ladda.
Det syns inte för besökarna men i parkeringshusets Färgaren i Lund pågår ett projekt där några av parkeringsplatserna kopplas upp med hjälp av sensorer. Sensorerna mäter om parkeringsplatsen är ledig eller inte och rapporterar sedan vidare. I framtiden skulle det här kunna ge den som letar efter parkering realtidsinformation om lediga p-platser i appar eller på hemsidor.
Under hösten installeras Nimway – Sonys smarta kontorssystem – på Ingvar Kamprad Designcentrum på LTH. Systemet kommer att användas dels som det kontorssystem det är, men dels också som en plattform för olika forskningsprojekt på IKDC. Genom att koppla på olika sensorer kan helt nya lösningar skapas av de kreativa studenterna. Samarbetet är en del av det stora flödes- och mobilitetsprojektet Lund Open Sensoring City.
Kommunerna i Malmö, Lund och Helsingborg använder alla samma sorts digitala plattform för arbetet med sensorer, vilket underlättar det framtida samarbetet. Det framkom när projektet City as a platform hade en digital presentation av arbetet i södra Sverige. "Ju mer vi kan samarbeta och ta fram gemensamma plattformar och tjänster desto bättre för medborgarna, säger Anders Trana på Future by Lund. Många medborgare reser mycket mellan olika kommuner och det underlättar om de digitala tjänsterna harmoniserar med varandra."
Tar du cykel till jobbet, elsparkcykel till skolan eller buss till universitet? Sätten att färdas i Lund är många och varje dag tillkommer det nya faktorer som gör att vi kanske väljer att resa på ett annat sätt. Nu söker Trivector och Future by Lund frivilliga till ett forskningsprojekt som fokuserar på hur invånare och besökare i Lund färdas i staden. Syftet är att undersöka hur transportsystemet kan möta resenärernas behov.