FBL Young

Framtidens mode: Tusen kilo vintagekläder eller kläder tänkta för social medier?

Caroline Wendt
December 15, 2019

Framtidens mode och material var i fokus i arrangemanget Smart & Sustainable Fashion. I framtiden kan vi kanske hyra kläder att ha i sociala medier eller scanna kläder för att se vem som haft dem tidigare. Modebloggaren Kim Gerlach berättade hur hon startade popup-event där 1000 kilo vintagekläder säljs i ett vardagsrum och Jane Olsson berättade om Swop Shop, ett sätt att värdera och byta kläder man har tröttnat på.

Många har de senaste åren blivit allt mer medvetna om att klädindustrin står för mycket utsläpp och miljöpåverkan. Därför är det intressant att hitta nya sätt att tillverka, använda och köpa kläder. Arrangemanget Smart & Sustainable Fashion gav ett smakprov på många sätt som vi både nu och i framtiden kan komma att konsumera kläder på. Värdar för arrangemanget på Ekska huset var Lars Mattiasson, xPlot tillsammans med ungdomsföreningen Shape och Future by Lund Young.

Smart Fashion handlar om att integrera tekniska lösningar i kläder för att exempelvis övervaka bärarens hälsa men också om att hitta nya textilier och fibrer som är mer miljövänliga eller funktionella. Sustainable Fashion i sin tur kan handla om att hitta nya sätt att handla och konsumera kläder på, exempelvis genom nya affärsmodeller, secondhand eller reparation.

Lars Mattiasson på xPlot berättade om Lunds fantastiska förutsättningar att arbeta med framtidens material. Lund har ett stort universitet, ett nanoloab med cirka 300 forskare och anläggningen MAX IV dit forskare från hela världen kommer för att forska om och upptäcka nya material.

-Det händer mycket på materialsidan i Lund och vi kan vara med om att ta jättekliv framåt, säger Lars Mattiasson. Vi kommer att se nya smarta material för kläder till exempel inom områdena hälsa, skyddsutrustning och sport. Vi kommer också se ett arbete mot mer hållbara material som kan cirkuleras.

Det är inte bara materialen som kommer att förändras – vi kommer också att se helt nya sätt att använda kläder. Ett kan vara digitala ”kläder” som man köper enbart för att ha i sociala medier.

Fredrik Timour är Head of Innovation på Swedish Fashion Council och grundare på Neue Labs. Fredrik arbetar med Fashion Tech och var med på arrangemanget via Skype. Han pratade bland annat om att vi måste byta affärsmodeller för klädindustrin så att den blir mer digitaliserad – lite som musikindustrin som gick från att sälja fysiska skivor till ett digitalt innehåll.

Ett sätt kan vara att skapa en uthyrningsmodell av kläder med ett visst content. Genom att scanna kläderna skulle man kunna se vem som har burit dem innan, men det skulle också kunna vara att man får information om hur kläderna har producerats. Det skulle också kunna vara pantsystem eller uthyrning av kläder.

- Viktigast just nu är att ställa om branschen till en användarbaserad modell där man till exempel kan se var plagget är tillverkat genom en app, säger Fredik Timour. I framtiden skulle det också kunna betyda direktuppkopplade kläder där tyget kan ändra färg eller att man kan använda tyget som en skärm som man köper mönster till.

Kim Gerlach har drivit en egen blogg kring Sustainable Fashion sedan 2015 och är en av grundarna bakom vintage-startupen VinoKilo.  Vino Kilo är ett popupevent där man samlar in kläder och säljer dem per kilo i en tillfällig lokal, som ett vardagsrum till exempel. Nu arrangeras sex sådana event varje helg runt om i Europa.

Sedan Kim Gerlach kom till Sverige har hon arbetat med att hjälpa flera olika aktörer inom modeindustrin att bli mer hållbara. Hon arbetar med bland annat EU-projekt, små varumärken och fashionweeks runtom i Europa.

- Det är den gamla industrin som behöver förändras och det är viktigt eftersom det är de som sätter trender, menar Kim Gerlach. Jag kan använda mitt nätverk i fashionvärlden och få dem att bli mer hållbara. Ett sätt är en checklista i hållbarhet för designers som jag har gjort.

Swop Shops grundare Jane Olsson berättade att hon hade en dröm om att skapa ett forum för ett alternativt sätt att konsumera. Så småningom blev hennes dröm en prisvinnande affärsidé. I hennes Swop Shop kan kunderna för en avgift byta de kläder de tröttnat på till nya. Avsikten är att minska överkonsumtionen, att hitta sätt att ta tillvara det vi redan köpt och att premiera kläder av bättre kvalitet.

Efter föreläsningarna aktiverades deltagarna via en workshop för att hitta de initiativ inom området som de hade varit intresserade av att fortsätta med. Det uppdagades att ungdomarna ville veta mer och få en starkare grundkunskap kring Smart & Sustainable Fashion i syfte att bland annat kunna sprida kunskapen vidare bland andra unga. Även annorlunda konsumtionsval var på tapeten.

Nu väntar ett uppföljningsarbete där initiativen ska konkretiseras via nya möten i vår mellan SHAPE, Future by Lund Young och ungdomarna.

MER ATT LÄSA
Se alla artiklar