Ideas for Society

”Det är vårt jobb att skapa förutsättningar”

Caroline Wendt
September 16, 2021

När hon ser att det lyser i ögonen på unga entreprenörer som berättar om sina idéer eller när hon får bidra till att människor på Ideonbolagen växer, det är då hon trivs som bäst med sitt jobb. I hennes vardag finns drygt 400 bolag att skapa nya utvecklingsmöjligheter för, och hon jobbar med allt från att locka internationell kompetens till svenska science parker, att kartlägga bolag för att reda ut vilket stöd de är i störst behov av och att verka för att Ideonandan fungerar även när hon själv inte är på plats. Möt Lotta Wessfeldt, tf vd på Ideon Science Park!

Ideon Science Park startade i Lund 1983 och var då Sveriges första science park. Ideon ger stöd för både nystartade företag och etablerade bolag. Att koppla forskning från Lunds universitet med entreprenörskap och tillväxt har hela tiden varit centralt. Ideon har genom åren sett sammanlagt 1200 företag passera på området i nordöstra Lund. Just nu finns 417 bolag i organisationen, och de arbetar främst inom framtidens transporter, smarta städer, smarta material och hälsoteknologi.

Lotta Wessfeldt Foto: Ideon.

Lotta Wessfeldt är ny tillförordnad vd på Ideon Science Park.

Vilket är ditt uppdrag?

− Den gemensamma nämnaren i våra aktiviteter och program är att samordna olika initiativ som driver tillväxt framåt. Ett exempel är när vi startade Sweden ICT som är en sammankoppling av Sveriges sex största science parker. Vi gick samman för att marknadsföra ICT och ett starkt syfte var att kunna locka rätt talanger och kompetenser till Sverige så att våra bolag kan växa. Ett annat exempel är Navigator Scaleup som är ett samordnat initiativ av hubbar som jobbar med SME:er genom ett navigatorprogram. Syftet är att får SME att växa med hjälp av extern kompetens på de områden där verksamheternas processer inte riktigt fungerar.

De drygt 400 bolagen som finns på Ideon Science Park har olika stöd utifrån vad behovet är, det kan vara för stöd riktat mot startups, scaleups eller ”Big Brand”. Ideon jobbar också genom att ordna events, att skapa nätverk och att arbeta med att inkludera alla i ett innovationsekosystem. En fast punkt har varit tisdagsfrukosten (som har varit digital under pandemin) dit alla är välkomna att delta, både Ideonbolag, studenter och övriga intresserade.

− Inom Ideon arbetar jag med att förstå bolagens behov, att samordna, att se till att de får rätt stöd och ges möjligheter att växa, fortsätter Lotta. Ett sådant behov är att många behöver skaffa fler anställda och kompetenser. Därför ordnar vi både en IT-mässa och har samarbete med Copenhagen Capacity för att fånga upp internationella mastersstudenter på båda sidorna av sundet. De stora bolagen lockar talanger men de mindre bolagen på Ideon kan behöva draghjälp för att locka till sig kompetenser.

Ni brukar prata om Ideonandan, vad är det?

− Man ska kunna fråga vem som helst av vad som helst för att få hjälp av varandra. Vi på Ideon Science Park kan inte vara kommunikationskanalen för allt men jag uppmanar alla att de ska ta kontakt. Kanske är det inte så lätt för de nya men de som varit med ett tag vet ju. Ideon ska skapa förutsättningar för det.

Vilken är din bakgrund?

− Jag har jobbat på Ideon i 4 ½ år. Innan dess var jag i resebranschen och jobbade med svenska företag och organisationer för att hjälpa dem att göra studieresor runt om i världen. Det kunde till exempel vara en grupp läkare skulle göra ett besök för att se hur ett sjukhus drevs i ett annat land. Detta har jag en otrolig nytta av nu, för även på Ideon gäller det att förstå kundens behov.

Varför brinner du för att arbeta med entreprenörer och företag?

− Det som gör min vardag är om jag kan få bidra till att människor växer, då blir jag happy. Det kan också vara att ett företag kopplas ihop med rätt person. Det är personer i organisationer som är motorn i allting och att jag kan bidra till att både de och deras företag växer driver mig.

− Innan sommaren hade vi en dragning med Sommarlovsentreprenörerna i Lunds kommun. Jag pratade med dem om deras affärsidéer. Det är så härligt att se dem berätta och att se hur det gnistrar i ögonen på dem. Vi behöver få dem att tro på sig själva, på en bra framtid och att framtiden är deras. Det är vår skyldighet, för det är de som ska ta över. Det här är något jag går igång på.

Hur får man människor att växa?

− Det är viktigt att förstå dem, att lyssna på dem för att se vilka behov de har och vilka möjligheter som finns och hur kan jag koppla ihop dem. Mitt jobb är att ta reda på alla möjligheter för alla bolag och se hur vi kan dra ihop aktiviteter, projekt, program och investeringar. Det är vårt jobb att skapa förutsättningar.

− För att bli framgångsrika i det stora måste vi hänga med och se vad bolagen behöver, inte bara företag på Ideon utan vad bolag i Sverige AB behöver för att växa. Vi behöver se hur vi kan samarbeta för att tillsammans skapa möjligheten. Jag önskar att vi alla kunde vara tydligare med vad som är vår spets och att vi kan våga vara bra på det vi är bra på och låta andra vara duktiga på det de kan. Tillsammans blir vi väldigt bra. Sverige är inte så stort, ändå är vi topprankade i världen på innovation. Vi är också superduktiga på hållbarhet. Men ska vi fortsätta att vara i topp krävs ännu mer samarbete.

Lund är en stad med en stark tradition av att skapa innovationer. Vilka är Lunds starkaste tillgångar?

− Lund har allt; vi har ett världsledande universitet och vi har en internationellt känd science park i Ideon med ett starkt varumärke även utanför Sveriges gränser. Vi har en välfungerande kommun, Future by Lund, Medicon Village, MAX IV, ESS och Science Village med flera, vi har fantastiska bolag och vi har kunskap. Vi har alla komponenter och till detta sjukt smarta och drivna människor som vill något. Dessutom är vår litenhet en fördel, för vi har tillgång till allt inom en liten yta. Att ha mentalt nära till varandra ger framgång. Vi behöver attrahera rätt R&D till Lund så att de kan skapa arbetstillfällen och se till att fler talanger kommer hit.

− Jag tror att vi har stora möjligheter men det handlar om en gemensam paketering. Helst skulle detta göras utifrån hela Skåne. Vi skulle kunna se på vad målet är för var vi skulle kunna vara om tio-femton år. Ska vi vara världsledande inom något speciellt område och i så fall inom vad? Vad krävs för att vi ska bli det? Vilka är de svarta hålen? Om vi vet syftet är det lättare att formulera en gemensam målbild och att kommunicera ut det vi har.

Vilka är dina viktigaste egenskaper i arbetet med bolag?

− Jag är bra på att lyssna och att få med mig folk. Jag är en obotlig optimist och ser möjligheter i det mesta!

...
MER ATT LÄSA
Se alla artiklar