Minskat svinn och nya produkter med app för handel med ull

Skulle fårbönder och de som vill köpa ull kunna handla direkt med varandra utan mellanhänder? Och skulle kunden redan tidigt kunna framföra sina önskemål på produkter? Det undersöks i projektet ”Brobyggare för personlig småskalig design, från gård till konsument”. Målet är att skapa en app som fungerar som en mellanhand mellan jordbrukssektorn och konsumenter. I projektet är exemplet ull, men tanken är att testet ska bana väg även för annan småskalig verksamhet.

Innovationsområde

Projekttid

sep 2025-2026-01-31

Kontaktperson

Lars Mattiasson

Projektpartners

No items found.

Finanisär

I projektansökan till ”Brobyggare för personlig småskalig design, från gård till konsument” beskrivs hur det i dag är svårt för producenten av en råvara att nå direkt till slutkunden på ett lättillgängligt sätt. Potentiellt finns det många konsumenter som gärna vill använda dessa råvaror men för att det ska gå saknas en process som gör handeln användarvänlig för både konsumenter och producenter.

Nu inleds ett projekt om hur man bygger denna bro med designern Erica Laurell som projektledare och initiativtagare.

- Idén är att vi genom att lära av gamla metoder och hantverk och kombinera dem med ny och innovativ teknik kan möjliggöra lösningar för hur småskalig lokal primärproduktion kan möta slutkundens specifika behov och bidra till cirkulär konsumtion, berättar hon.

I projektansökan beskrivs den nuvarande situationen.

”Ullen från svenska får har hittills använts mycket mindre än till exempel i Norge och England. Vi importerar i stället stora mängder från till exempel Australien och Nya Zeeland. Den svenska ullen anses mindre användarvänlig än den utländska och anses även sakna förmågor för många förädlingsmetoder och slutprodukter som minskar konkurrenskraften.”

- Jag har haft flera forskningsprojekt om svenska raser av får och jag tycker att det här projektet är väldigt intressant eftersom det både kan ge information som kan användas i fortsatt forskning och kan bidra till att mer ull från svenska fårraser kan användas, berättar Anna M Johansson på SLU.

Det Digitala Produkt Passet (DPP) är projektets ryggrad: det säkrar transparens och spårbarhet från ullens ursprung till färdig produkt i linje med EU:s kommande Ekodesignförordning och möjliggör datadriven kvalitetssäkring och nya cirkulära affärsmodeller.

För att ta fram en prototyp till app som utgör en mellanhand mellan jordbrukssektorn och kunden bildas nu en grupp. Genom denna innovation kan djurägaren/jordbrukaren direkt nå konsument och samtidigt få information om vad konsumenten vill ha och hur råvaran kan anpassas till önskemålen. Det här gör att allt som produceras skulle kunna komma till användning, alltså även mindre kvantiteter och sådant som annars blivit spill. Teknik och digitalisering ger en direkt kontakt med slutkunden så tar man bort onödiga mellanhänder. Samtidigt finns möjligheten att ta fram metoder som förädlar råvaran för att fylla konsumentens behov och därmed göra produkten mer personligt anpassad.

- Vi ser att innovationen kan vara en del i att öka konkurrenskraften av svensk lokalproduktion och även i förlängningen i svensk beredskap. Vi har valt ut en liten del i primärproduktionen som vi tror är bra att bygga en metod på för att sedan kunna utöka till andra råvaror, säger Erica Laurell.

I projektet har man samlat många olika kompetenser, också för att ta reda på hur man kan anpassa egenskaper på ullen för att uppnå slutkundens behov. Foder, avel, skötsel och klippning kan påverka och egenskaper på ullen kommer att mätas laboratoriet hos Wagenfelder ullspinneri. Appen kommer att möjliggöra att konsumenten digitalt kan se produkten innan den köper råvaran och ska kunna ge kunden ett eget stickmönster som kan stickas för hand efter kundens kroppsmått. Appen skulle sedan kunna vidareutvecklas för andra råvaror inom jordbruk och djurskötsel.

- Det känns bra att få vara med i ett projekt där man tar vara på svensk ull och att få bidra med min kunskap om färgning men också att lämna vidare min kunskap efter 40 års erfarenhet, säger färgmästare Claes Hedström.

Projektet väntas medföra minskade utsläpp av växthusgaser, minskat spill och möjlighet att köpa produkter från djur som lever på ett bra sätt för.

- Projektet är viktigt för att jag, mina medbönder, svenska medborgare och samhället i allmänhet ska få tillgång och avkastning från den resurs som finns så nära, avslutar Mats Pettersson, fårbonde på Starrhammars gård.

Innovationsgruppens arbete är en del av strategiska planen för EU:s gemensamma jordbrukspolitik 2023-2027. Målet är att skapa bra förutsättningar att hantera de utmaningar som livsmedelssektorn och landsbygderna står inför, som klimatförändringar, hotad biologisk mångfald samt företagens lönsamhet och konkurrenskraft.

Projekt ”Brobyggare för personlig småskalig design, från gård till konsument”.

Aktörer: Designern Erica Laurell, fårbonden Mats Petterson, Rodens Ullbruk, färgmästare Claes Hedström, Speldesigner Anton Ekberg, Anna M Johansson, forskare inom produktionsgenetik och fåravel SLU, Innovationsplattformen FBL med samarbete med Lunds universitet.

Projekttid: sep 2025-2026-01-31

Finansiärer: Jordbruksverket, EU