Tre p-böter på en månad fick Henrik Hallgren att fundera över enklare sätt att betala p-avgift än via en automat. Femton år senare finns den digitala parkeringstjänsten Parkster på 150 orter i Sverige och i stora delar av Tyskland. I september utsågs bolaget till Årets företagare i både Lund och Skåne och hyllan i kontoret på Stortorget i Lund är nu full av utmärkelser. Att Parkster är populära märks inte bara på antalet utmärkelser - Parkster har till och med mötts av spontana applåder av bilister när deras skylt monterades på en parkering.
När Henrik Hallgren var student på LTH slumpade det sig så illa att han fick tre p-böter på samma månad. Egentligen var det inte för att han var så slarvig, utan böterna berodde både på att han inte hittade automaten där han skulle betala och att möten drog ut på tiden, och så satt det plötsligt böteslappar på bilrutan.
– Det gjorde att jag började fundera över varför det är så krångligt att göra rätt för sig, berättar Henrik Hallgren, VD på Parkster. Det här var 2006 och då såg jag ingen lösning.
Men bara något år senare fanns en möjlig väg framåt.
– Det insåg jag när några kursare hade skaffat 3G telefoner som både hade bättre skärm än sina föregångare och hade inbyggd GPS och internetuppkoppling. Det var en pryl som kunde lista ut var den var och kommunicera med externa system och jag såg att det här kunde vara en plattform för att betala p-avgift, säger Henrik.
Tanken var att skapa en tjänst som gör precis det som p-automater gör, fast digitalt. Så Henrik började jobba med sin idé, först via Venture cup och sedan Ideon Innovation. Han skaffade också kollegor som också trodde på idén och som liksom Henrik jobbade utan att plocka ut lön. Appen byggdes från 2010 med hjälp av två utvecklare och 2012 blev den färdig. Då tecknades också ett pilotavtal med Lunds Kommunala Parkeringsbolag (LKP), som startade med att testa tjänsten på fem parkeringsplatser i Lund.
– Det var vår startpunkt och det är roligt att starten blev på hemmaplan. Det är avgörande för oss att det blev LKP som blev den första kunden, de har gett oss bra feedback och de var involverade i vår produktutveckling under de första åren. Det var viktigt för oss att det var ett gäng på LKP som var öppna för nya idéer och att de gillade vår idé att appen skulle vara gratis för bilisten.
Det är istället fastighetsägare, parkeringsoperatörer, kommuner och liknande aktörer som köper in Parkster som en tjänst. Genom att använda appen kan aktörerna spara in både p-automater och skötseln av dem. För bilisten blir parkeringen ofta billigare eftersom man betalar för precis den tid som man står på parkeringen. Parkster tar också betalt av kunder genom företagsparkering och en plus-tjänst som t ex innebär ett överbetalningsskydd.
Efter de fem första ytorna expanderade Parkster till parkeringar över hela Lund, sedan till Umeå och nu finns Parkster på cirka 150 orter över hela landet. 2018 introducerade Parkster på den tyska marknaden och allt fler orter och städer ansluter sig till appen. Att det går bra även i Tyskland visar utmärkelsen som årets nykomling 2019 från Tysksvenska handelskammaren. Coronapandemin har gett en extra skjuts åt tjänsten, eftersom den ger möjlighet att undvika köer, att låta bli att trycka på automatknappar och att slippa hantera mynt.
För Henrik och de övriga på Parkster är det viktigt att lanseringen går i en takt som gör att de kan fortsätta att leverera en bra produkt. Den närmaste framtidsplanen är helt enkelt att fortsätta bredda sig i Sverige och Tyskland. Först därefter är det dags för ännu fler länder, men då blir det alltså ett land i taget.
– Grundfundamentet för tjänsten är det samma men det finns en hel del smådetaljer att lösa i varje enskilt land. Det kan vara varierande momssatser, olika biljetter eller skilda taxor. Vi tar ett land i taget och ser till att göra det ordentligt.
Det är lätt att tro att allt bara rullat på för Parkster. Det enda året som resultatet har hamnat på minus är det första, 2011. Parkster har inte heller tagit in något externt kapital, utan har nu sex delägare.
– Alla har slitit obetalt en tid och det var vår resurs i början, säger Henrik. Vi jobbade alltid kvällar och helger. Till sist sa jag upp mig från mitt gamla jobb och körde heltid på Parkster utan lön. Då levde jag på sparade pengar. Efter två år hade det inte vänt och mina pengar var slut. Då letade jag upp och sålde min Xbox och systemkamera och klarade på så vis en månad till. Då vände det.
Länge satt Parkster i ett rum på Ideon Innovation, men till sist var rummet för litet för fem-sex medarbetare. Därefter flyttade bolaget till 200m2 på Grönegatan. Bara något år senare krävdes nya lokaler och nu finns Parkster på Stortorget i Lund. 2020 har bolaget 25 anställda i Sverige och tio i Tyskland.
– Jag är väldigt stolt över kulturen och vad vi står för i bolaget. Det är viktigt att vara engagerad och att alla trivs. Det är en energikälla att göra bra saker som vi kan vara stolta över. Vår ledstjärna är att ”med engagemang och glädje förenkla parkeringsvardagen”. Den drivkraften vill vi ha bland våra medarbetare, men vi hoppas också att glädjen ska sippra ut till uppdragsgivare och bilister.
Det finns tydliga tecken på att Parkster väckt ett engagemang även hos bilisterna.
– Jag tycker att vi känner av att vi har glada användare som tipsar andra, berättar Henrik Hallgren. Det visade sig också när vi skulle driftsätta sjukhusens parkeringar. Då ringde en person på parkeringsavdelningen och berättade att medan de satte upp Parksterskyltarna hade människor som varit där ställt sig och applåderat för att de var så glada att Parkster äntligen skulle finnas på parkeringen.
Parksters utmärkelser
Årets Gasell i Skåne 2018, tvåa i Sverige
Årets Gasell I Skåne 2019,
Framtidsgasellen 2019
EY Entrepreneur of the Year Syd 2019
Tysksvenska handelskammarens utmärkelse Årets nykomling 2019
Årets företagare i Lund 2019
Årets företagare i Skåne 2019
Chans att vinna årets företagare i Sverige i oktober
På The Financial Times årliga lista över snabbast växande europeiska bolag, FT 1000, 2019