Creatives & Changemakers

Dags att köpa nya jeans till den digitala garderoben?

Caroline Wendt
February 23, 2023

Hur kan digital teknik utveckla modeindustrin? Teknik kan leda till att det blir billigare och mer hållbart när kläderna skapas, distribueras och återvinns, men mötet mellan mode, spelindustri och digital teknik kan också få andra effekter. För branschen skapas nya möjligheter genom att digitala kläder och den identitet de skapar kan bli lika viktig som kläderna i den fysiska verkligheten för många människor. Smarta plagg skulle kunna användas för att ge en fysisk upplevelse av digitala spel eller till och med kunna göra så att mätvärden som fångas in av de fysiska kläderna används i en digital spelmiljö. NEST-podden samlade fyra experter på området till ett mycket spännande samtal om modeindustrins digitala gamingframtid!

NEST är ett initiativ som arbetar för en hållbar textil- och modeindustrin. Bakom NEST står fyra inkubatorer - Borås INK, eXpression Umeå, Sting och xPlot. Tanken bakom programmet är att täcka in stora delar av Sverige, med inkubatorer från Umeå till Borås och Stockholm (Sting) till xPlot (Lund).  Tillsammans har de specialistområden som sträcker sig från textil till teknik, vilket de drar nytta av när de hjälper startups i sitt acceleratorprogram. Dessutom driver de på utvecklingen mot en hållbar mode- och textilindustri genom bland annat NEST-podden, där olika aspekter av branschen lyfts fram. I februari 2023 sändes podden från xPlot s och Future By Lunds lokaler i Lund och temat var "Fashion Transformation - Digitalt mode & gaming"?

Diskussionen handlade om hur gaming och modeskapande kan vara värdeskapande för varandra men också för människor och planeten. Medverkade var Blenda Averfalk, Tillskärarakademin Malmö, Markku Lorentz, Pengu Studios, Marie Ledendal, Lunds universitet och Fredrik Timour, Fashion Innovation Center. Moderator var Simon Hjelte, programansvarig för NEST och affärsutvecklare på Borås INK.

Samtalet innehöll många spännande kopplingar och visioner. Här är några snabba noteringar om några av många intressanta ämnen som berördes. Via länken till podden går det att ta del av hela diskussionen.

*Många människor spenderar en stor del av dagens vakna timmar framför datorn i en virtuell värld. Man skulle kunna tro att människor blir ensamma i denna miljö, men i själva verket spelar man ofta spel eller ser på filmer tillsammans i en digital gemenskap. I en sådan gemenskap är den digitala identiteten viktig, och många lägger ner mycket tid på att skapa den digitala bilden av sig själv. Här skulle det finnas utrymme för modeindustrin att ge människor fashion som ett verktyg att tillgå när de skapar sin avatar.

* De digitala miljöerna är på frammarsch och det är inte självklart att den fysiska värden är primär. Smarta textilier kan ge fysiska upplevelser när man befinner sig i digitala miljöer och kanske till och med ge en feedback in i spelet

*Kläder på en persons digitala tvilling kan förstås gå utanför den fysiska värdens begränsningar så att man kan göra skor av glas, byxor av metall eller en hoodie som visar musikvideos.

* Modeindustrin har erfarenhet av hur kläder kan skapa en känsla hos människor. Fina kläder i en digital värld kan på samma sätt göra så att den som spelar känner sig annorlunda och kanske till och med spelar på ett annat sätt.

* En intressant notering är att smarta textilier oftast inte syns i framtidsvisioner och därför har vi inte vant oss vid att tänka kring dem på det vis som vi gör med robotar, AI och smarta bilar. Som det är nu är verklighetens smarta kläder ofta mer avancerad än de kläder som syns inom populärkultur.

* Modeindustrin skulle kunna gå från att sälja enbart kläder till att sälja en kombination av kläder och tjänster eller berättelser. Vissa stora modehus gör samarbeten med till exempel konstnärer och mindre märken och skapar på så vis ett större engagemang på digitala plattformar. Det kan också finnas utrymme för att användarna skapar ett innehåll på plattformen som modeindustrin kan dra nytta av.

Här finns alla NEST-livepoddar samlade.

Psst.. Har du en affärsidé och vill bli en del av NEST? Just nu är ansökan öppen till NEST Bootcamp, det första steget i NEST katapultprogram.

Mer info och ansökan. Ansökan stänger på söndag den 26/2 kl 23:59.

NESTs live-podd arrangerades av xPlot i Lund som är en av fyra inkubatorer som startat initiativet NEST tillsammans med Borås INK, eXpression Umeå och STING i Stockholm för att driva på utvecklingen av en hållbar textilindustri.

Related videos to category:
Creatives & Changemakers
MER ATT LÄSA
Se alla artiklar