Creatives & Changemakers

Popup-verksamhet förändrar butikslokaler

Caroline Wendt
June 22, 2021

Under den svenska finalen av Creative Business Cup presenterade Aaron Greiner från CultureHouse i Boston ett intressant koncept för hur man kan göra om tomma butikslokaler till nya sociala samlingsplatser. I Boston är dessa nya sociala ytor är inte bara till nytta och glädje för invånarna i staden utan hjälper också omkringliggande butiker och restauranger genom att göra området mer attraktivt för besökare.

När Creative Business Cup arrangerade sin svenska final i maj 2021 var Aaron Greiner en av inspirationstalarna. Han berättade då om de sociala ytor som han och hans team i den ideella organisationen CultureHouse skapar i Boston. Denna idé föddes när han var i Köpenhamn som student, där såg han ett engagemang för allmänna ytor som han upplevde saknades i USA. Han fick idén att man genom att skapa platser som likt parker är tillgängliga för alla kan öka kreativiteten och livsglädjen i ett område. Väl tillbaka i USA startade han CultureHouse och det visade det sig att hans idéer välkomnades även av stadsplanerare. Tomma butikslokaler är ett problem i många städer och att utnyttja dem som nya sociala ytor kan vara en lösning med många fördelar. Stadsplanerarna såg att Greiners idé kunde hjälpa till att locka människor till butiksområden. Kvarter som blivit lite glömda av invånarna kunde därmed få nytt liv.

2017 började Aaron Greiner och hans team bygga pop up-verksamheter i och runt Boston. De platser som inreddes blev också deras testytor, där teamet provade vilka element i miljön som får människor att vilja besöka och stanna på en plats. Inredningen hölls enkel och det var lätt på så vis lätt att prova nya saker för att se hur besökarna reagerade.

- Varje pop up genererar värdefulla kunskaper, berättade Greiner under Creative Business Cup. Våra miljöer har gemensamma utgångspunkter i att de alla är designade för att förbättra människors levnadsförhållande och lycka. Vi på CultureHouse fokuserar på samhällsutveckling och att skapa starka sammanhang och nätverk som gör att människor klarar förändringar bättre. Dessutom arbetar vi för att öka den lokala ekonomiska aktiviteten genom att fler besöker och stannar i området runt en pop up.

Det första området där CultureHouse provade sina idéer var på ett torg. Under denna pop up skapade man ett publikt vardagsrum utomhus. Därefter provade man hur man kan arbeta med ljussättning, hur det fungerar att locka med fritt kaffe och te och hur man kan skapa olika samlingsytor i en lokal i en annan del av Boston. Försöken gav värdefulla insikter, bland annat i hur platsen ska inredas. Teamet började också att arbeta med event och hur de ska arrangeras för att de ska kännas lockande. De olika pop up-verksamheterna blev snabbt populära, och av den feedback man fick framgick att människor lockades av att ytan kändes rolig och lekfull samtidigt som den var mysig och välkomnande. Insikterna från dessa båda projekt har sammanställts i en intressant manual – här är länken.

Ett annat projekt var CultureHouse Kendall som öppnade i juli 2019 i en före detta kafélokal och här kunde teamet dra nytt av de erfarenheter de gjort i tidigare projekt. Under nio månader testades olika idéer för hur man kan skapa en trivsam lokal. Tanken var att skapa ett vardagsrum för området och en inomhusmiljö där det precis som på ett torg eller i en park är möjligt att bara hänga utan att det ställer några krav på att man till exempel ska handla. I rapporten berättas mycket om hur man kan jobba med olika inslag i miljön för att skapa en ”stickyness”, det vill säga att människor vill stanna på platsen. Den tomma lokalen fick en ny mysig belysning, hemmabyggda möbler i naturmaterial och gröna växter. Besökarna erbjöds bland annat gratis kaffe eller te och wifi, möjlighet att använda toaletten och att ladda telefonen. Dessutom skapade man en känsla av lekfullhet genom brädspel, en gunga, ett pingisbord och en ”svarta tavlan” där besökarna till exempel kunde skriva förslag. Teamet arbetade dessutom med miljön utanför för att locka in människor.  Några inslag var möbler vid ingången, gatupratare med text och insyn genom fönster som avslöjade aktiviteten på insidan. Utanför hade man också omröstningar, där förbipasserande dagligen kunde rösta i en aktuell fråga genom att placera en boll i genomskinliga rör. Ibland skrevs meddelanden direkt på trottoaren med krita.

På kvällar och helger ordnades en del event, som till exempel Open Kitchen project där invandrade kockar kunde presentera sin egen mat i ett forum där man samtidigt samlade människor runt intressanta teman att diskutera. Andra event var till exempel lokala musikarrangemang, en filmfredag och workshops i hur man brygger te eller lagar sin cykel. Projektet blev en succé. Människor kom in och använde ytan på ett sätt som passade dem. Det kunde vara en plats att träffa en vän eller att samla en grupp, där barnen fick leka, där man kunde jobba eller studera, äta en lunch som man köpt någon annanstans eller där man fick hänga en stund och prata med personalen.

Rapport om arbetet med Kendall.

På torget Harvard Square i Cambridge, norr om Boston, provade Aaron Greiner och hans kollegor att göra om en tidningskiosk till en social yta. Staden hade bestämt sig för att renovera kiosken, och under tiden provade man idéer för hur lokalen kunde användas. En tanke var att en tom lokal ger ett tråkigt intryck som kanske till och med får människor att ta en annan väg, vilket kan vara en nackdel när den nyrenoverande lokalen återöppnas. Denna lokal var liten men innehöll ändå en gunga, ett pingisbord och utställningar på väggarna. En interaktiv skärm visade meddelanden som besökare skickade via sms. Det blev en plats där det var lätt att för människor att skapa kontakt med andra över vanliga gränser, eftersom den lockade till exempel hemlösa och resenärer som ville värma sig en stund. Miljön hjälpte till med att riva gränser och att skapa ett mer sammankopplat samhälle.

Rapport om Harvard.

Fotnot. Den svenska finalen av Creative Business cup vanns av Footprint Level. Läs mer här.

På bilden CultureHouse Kendall. Foto: CultureHouse

MER ATT LÄSA
Se alla artiklar