”Att lägga fokus på transporten gör att vi kan ställa om”

För att kunna minska på koldioxidutsläppen är det väsentligt att arbeta med transport av gods. Inom CoAction finns därför en godsgrupp bestående av bland annat deltagare från ESS, Alfa Laval, Lunds universitet, Tetra Pak och även Graphic Packaging som är med som vän i projektet. Gruppen leds av Cassandra Waad, som också ansvarar för den utvärdering av ESS transporter som gjorts inom projektet.
Utvärderingen har gjorts i samarbete med 4PL Central Station Nordic AB och har bland annat medfört att ESS nu har en utgångspunkt för att räkna fram vad olika förändringar medför. Det kan vara val av transportsätt, som till exempel väg eller tåg i stället för flyg. Det kan också handla om olika bränslen, som att använda HVO (miljödiesel) eller elfordon i stället för fordon med fossila bränslen.
Att mäta sina utsläpp och få regelbundna CO₂-rapporter är en avgörande del i det här arbetet. Genom att följa upp transportdata kan organisationer identifiera vilka delar av logistikkedjan som står för de största utsläppen och därmed fatta mer träffsäkra beslut.
- En viktig del i omställningen handlar just om att väga samman miljönytta, kostnad och ledtid, säger Cassandra Waad. Att hitta rätt balans kräver planering, uppföljning och ibland också förändrade inköpsrutiner.
ESS har valt en transporttjänst som gör att man kan välja mellan många olika transportörer och hela tiden räkna fram det bästa alternativet.
– Genom att använda sig av en 4PL-lösning har vi möjlighet att vara flexibla utifrån ESS krav. En 4PL-aktör fungerar som en oberoende samordnare mellan olika transportörer och möjliggör ett heltäckande grepp om logistikkedjan. Det innebär att ESS kan styra både leveransvägar och transportsätt utifrån faktorer som miljöpåverkan, kostnad och ledtid – och samtidigt se till att utsläppsmålen nås. När vi exempelvis väljer HVO framför vanlig diesel, eller på sikt elfordon där det är möjligt, kan 4PL direkt beräkna skillnaden i koldioxidutsläpp och ge oss underlag för att fatta klimatmedvetna beslut, förklarar Cassandra Waad.
Andra åtgärder som ESS har identifierat som effektiva är att öka medvetenheten hos beställarna och att satsa på intern kommunikation.
– ESS befinner sig just nu i ett skede där vi går över från projektfas till operativ drift och planerar att leverera vår första forskning år 2027, berättar Cassandra Waad. I och med den övergången behöver vi vara agila och tillämpa nya rutiner och arbetssätt för transporter och logistik. En särskild utmaning inom forskningssektorn är att det inte finns några jämna eller förutsägbara transportflöden, vilket gör det extra viktigt att skapa intern medvetenhet och tydliga processer.
ESS har regelbundna ”Meet & greet”-möten där man lyfter olika logistiska utmaningar och förutsättningar inom logistikbranschen.
- Här möter vi forskare, ingenjörer och andra ESS:are och bemöter deras funderingar - och försöker även utvecklar deras medvetenhet kring hållbarhet och cirkulära strategier. Att lägga fokus på transporten redan i planeringsfasen och tidigt informera om logistiska förutsättningar skapar möjligheter till både ekonomiska och miljömässiga besparingar.
Det har också visat sig vara viktigt att ta med transporter i verksamhetens policy.
– Godsgruppen vill införa ett policytillägg med tydliga riktlinjer för hur processen kring transportbokningar ska hanteras, där inte bara kostnad och ledtid utan också koldioxidutsläpp vägs in, berättar Cassandra Waad. I projektet vill man utvärdera möjligheten att harmonisera verksamheternas policyer för att ge större kraft mot marknaden, så att man hittar transportörer som är med på miljökraven och kanske till och med kan anpassa sin fordonsflotta. Vi undersöker även möjligheten att med hjälp av ett fastställt pris på kolsänkor möjliggöra att prissätta utsläpp. Genom att därefter internaliserar kostnaden för kolsänkan som motsvarar utsläppet med transportkostnaden, jämnar man kostnadsklyftorna mellan fossilfria och standardiserade transporter.
Resultatet tas vidare inom CoAction, där en viktig del är det kunskapsutbyte som sker mellan de olika verksamheterna.
– På våra CoAction-möten har vi inspirerat varandra och delat med oss av våra erfarenheter. Vi ser på varandras utmaningar och delar kunskap om hur vi kan arbeta både med miljömedvetenhet och helhetsperspektiv för att ställa om. Det kan handla om att ändra leveransvillkor i avtal eller att lära av varandra hur man gör upphandlingar med hållbarhetskrav som en naturlig del. Vi kommer också testa det vi kallar för ett ”kontrolltorn” – en funktion som kan samordna transporter inom staden och därigenom minska onödiga körningar. Ett kontrolltorn fungerar som ett centralt nav där data från flera aktörer samlas i realtid.
Ett annat viktigt område inom CoAction är arbetet med laddinfrastruktur. På CoActions energisida undersöks nu möjligheterna att skapa gemensamma lösningar för laddning av både tunga och lätta fordon. Genom samverkan mellan flera verksamheter kan man utnyttja befintlig elkapacitet mer effektivt, planera för framtida behov och på sikt bidra till en helt fossilfri transportkedja i regionen.
Godsgruppen inom CoAction är öppen för fler att delta i, och gruppen välkomnar nya idéer och initiativ. Målsättningen är att samverkan ska leda till konkreta resultat.


