Unexpected

Ett forum där konst, vetenskap, näringsliv, kreativa näringar och filosofi möts för att forma framtiden.

Rollspel lyfter juridiska aspekter av digitala livekonserter

Publicerad
August 12, 2025
Vad blir de juridiska utmaningarna när man skapar digitala liveupplevelser av konserter där åskådaren själv kan välja till exempel bildvinkel och ljudbild? Genom portföljen Kalaudioscope – Personalised Digital Live Experiences arbetar bland annat universitet, näringsliv och konsertarrangörer tillsammans med att ta skapa möjligheter för denna typ av konsertupplevelser. Hur fungerar detta för artister, publik, arrangörer och kompositörer när det gäller upphovsrätt, spridning och ersättning? Ana Nordberg och Aurelija Lukoševičienė från juridiska fakulteten på Lunds universitet samlade ett tjugotal intressenter för att belysa de juridiska aspekterna.

2015 var Jesper Larsson chef på Malmö Live, och när lokalerna färdigställdes väcktes tanken om att skapa en möjlighet att leverera konstupplevelser även i ett digitalt format. Besökarna på en verklig konsert väljer sin egen upplevelse genom vilken plats de sitter på, vilket sällskap de har med sig och vad de väljer att fokusera på. Varför skulle man inte kunna ge samma möjligheter för de som sitter hemma i soffan? I projektet Kalaudioscope undersöker man hur hemmapubliken kan anpassa sin egen upplevelse genom att välja kameravinklar och ljudbild, men kanske också ge möjlighet till kontakt med andra åskådare och/eller artister. En sådan upplevelse kräver avancerade tekniska lösningar men leder också till nya juridiska dilemman. Därför genomförs det kompletterande projektet Konsert X som leds av forskarna Ana Nordberg och Aurelija Lukoševičienė på den juridiska fakultetenLunds universitet.  

-  Upphovsrättslagen och närliggande rättigheter skyddar både musikaliska verk och framförande och inspelningar av dessa verk, berättar Aurelija Lukoševičienė. När Kalaudioscope gör verken tillgängliga för allmänheten genom livestreaming och tillåter sina användare att anpassa verket efter personliga önskemål väcks många frågor. Ska man tillåta ytterligare delning av dessa ändrade verk, kan man utbilda eller låta andra träna AI-verktyg för att hjälpa till med användaranpassning av dessa verk, och hur kan man skydda mot upphovsrättsintrång?

Det finns också andra utmaningar: Vem äger den individualiserade konserten? Hur får man licens för en så pass omfattande användning? Hur kan man balansera publikens intressen mot artisternas intressen? Hur skyddar man teknikutvecklarnas intressen? Andra juridiska utmaningar gäller hur man hanterar data.

- Här handlar det om vilka metoder som ska användas för efterlevnad och styrning av dataskydd, datadelning och dataanvändning, berättar Ana Nordberg. Det rör också vilka lösningar som kan användas för att ta hänsyn till relevanta aktörers erfarenheter och förväntningar och hur man kan erbjuda en fungerande balans mellan rättigheter, skyldigheter och legitima intressen hos kommersiella aktörer, institutionella aktörer, konstnärer och publik.

I skapandet av en personanpassad digital konsertupplevelse är det många intressenter som är inblandade – från artister och kompositörer till teknikleverantörer, plattformsägare och publik. För att se på möjliga lösningar skapades ett rollspel med kort för att få aktörerna att diskutera kombinationen av ny teknik och juridik. Kortspelet är vetenskapligt utvecklat och kan användas till att få till en avslappnad diskussion med olika aktörer.

- När vi skrev ansökan ville vi göra något som tillåter deltagande på ett sätt som gör att kommunikationen kan gå i flera riktningar och ge information i flera lager, förklarar Ana Nordberg.

- Det finns olika syften med den här typen av seriösa spel, fortsätter Aurelija Lukoševičienė. Det första syftet är lärande för deltagarna, det andra är att ta någon annans perspektiv och tredje är att hitta lösningar och skapa ny information. Spelmetodik ger en miljö med låg risk där man kan utforska scenarier och ta roller som du annars inte skulle ha tagit.

Personerna i grupperna tilldelades genom spelkorten roller som olika aktörer som ställdes inför utmaningar. De fick också tillgång till ett antal kort med lösningar.

Än så länge är resultaten inte sammanställde men det finns ändå slutsatser att dra.

- Det är mycket positivt i sig att alla engagerade sig så mycket och att de letade lösningar med tanke på olika aspekter, menar Ana Nordberg.

- Vi har definitivt lyckats få kunskap om ekosystemet, miljön och olika aktörer, fortsätter Aurelija Lukoševičienė. Vi har också fått minst en lösning från varje grupp och alla lösningar är en syntes av det vi har föreställt oss.

Hur är det att arbeta med ett projekt som är en kombination av kultur, teknik, juridik?

- Det är kreativt att arbeta med människor med olika bakgrund, olika kunskaper och olika kompetenser, menar Ana Nordberg. Teamet har fungerat riktigt bra även om det också kan vara en utmaning att flytta arbetet framåt.

- Kalaudioscope ger möjligheter för många intressenter att verkligen förstå varandra och det har också gett oss feedback vad gäller de juridiska lösningarna, sammanfattar Aurelija Lukoševičienė.

Resultaten kommer att sammanställas och vara med i slutredovisningen som görs under augusti och september.

Konsert X är ett ettårigt projekt som finansieras av Vinnova. Projektpartners är Juridiska fakulteten och Konstnärliga fakulteten på Lunds universitet och Future by Lund. Projektet behandlar den juridisk aspekten av projekten Kalaudioscope och ingår i portföljenKalaudioscope – Personalised Digital Live Experiences.