Test av tredimensionellt ljud tar portföljen Kalaudisoscope framåt

Publicerad
December 10, 2025
Att skapa den rumsliga upplevelsen av ljud är delvis en gammal teknik – men nu har möjligheten att fånga ett tredimensionellt ljudfält förbättrats. I innovationsportföljen Kalaudiscope har företag och institutioner valt att jobba tillsammans med visionen att åskådarna själva ska kunna välja sin digitala upplevelse av en livekonsert. I det ingår att de ska kunna bestämma vilket instrument de vill fokusera på och vilken plats i salongen de vill höra konserten från. Ljudexperterna Sebastian Hastrup och Tim Bishop har nu genomfört ännu ett lyckat test inom spatialt ljud på Malmö Opera vilket lovar gott för att samarbetet i portföljen leder till nya innovationer.

Inom portföljen Kalaudioscope fokuserar aktörerna på att tillsammans utveckla kunskap för nya lösningar om immersiva upplevelse i ljud och bild med visionen att utveckla möjligheter för publiken att uppleva livekonsertens magi digitalt. Ljudet har en central betydelse för känslan av närvaro. Aktörerna är experter från olika områden och portföljen arbetar med många delar – självklart ljud och bild men också AI, molnlösningar, juridiska aspekter och användarupplevelse. Under de senaste två åren har man gjort flera olika ljudtester på Malmö Live och Malmö Opera med olika inspelningstekniker. Den 31 oktober 2025 gjordes ett audio- och video-test av hur man kan skapa ett ambisoniskt (tredimensionellt) ljudfält genom en inspelning på Malmö Opera av experterna Sebastian Hastrup och Tim Bishop. Resultatet visades under portföljens arrangemang som kallas för ”Takes”, och detta var det sjätte i ordningen.

Ambisonic betyder ett ljudformat som fångar ett komplett tredimensionellt ljudfält (360 grader) istället för att bara skapa en tvådimensionell cirkel. Ljudet återges korrekt oavsett vilken riktning det kommer från, inklusive ovanifrån och underifrån. Tekniken används inom virtual reality (VR) och i 3D-miljöer, och det är kunskaperna om detta som man bygger på i Kalaudioscope.

- Ett ökat intresse för VR (Virtual Reality), immersivt berättande och en förändring i konsumenternas lyssnarvanor till mer hörlurslyssnande har lett till att rumsliga ljudformat som Dolby Atmos och Sonys 360 Reality Audio har blivit allmänt antaget under de senaste tio åren, berättar Tim Bishop. I kombination med kraftfullare datorer och växande forskning om rumsligt ljud innebär detta att vi nu har verktyg för att genomföra ambisoniska inspelningar med högre rumslig upplösning och till lägre pris än vad som var möjligt för bara några år sedan.

Under inspelningstestet på Malmö Opera spelades både ljud och bild in men det var denna gång ljudet som var i fokus. För att göra detta användes huvudsakligen fem mikrofonpositioner i salongen – en vid dirigenten, två vid sidoingångarna i lokalen, en vid huvudingången och en på balkongen. Mikrofonpositionerna kunde bestå av många mikrofoner och kanaler – som till exempel den vid dirigenten, där ett större antal mikrofoner gjorde det möjligt att fokusera mer på enstaka instrument. Sammanlagt användes 119 individuella mikrofonkapslar och ljudkanaler i lokalen. De mikrofoner som användas var av olika teknologier och olika prisnivåer. Dessutom använde man sig av fyra kameror och simulerade en livestreaming, som sedan spelades in i studion. Tester var lyckat, och hur det gick i detalj kan du läsa om i den gula rutan härintill.

När aktörerna i Kalaudioscope ska gå vidare rekommenderar Hastrup och Bishop att man till exempel funderar på vilken publik man riktar sig till, vilket engagemang man vill ge möjlighet till och på vilka sätt man ska kunna uppleva sändningarna. Utöver fler ljudtester behöver man också undersökas vilka sändnings-/strömningslösningar som kan hantera rumsligt och interaktivt ljud.

- Precis som med framväxten och spridningen av all teknik är den största utmaningen med att implementera rumsligt ljud för digital liveströmning standarder och interoperabilitet, fortsätter Tim Bishop. Det finns för närvarande inga standardlösningar för hur man strömmar rumsligt ljud. Genom både detta test och ett tidigare på Malmö Live har vi visat att teknologin är kapabel och väl lämpad för att fånga konsertupplevelsen; Den största frågan nu är hur man ska leverera samma perceptuella kvalitet till en fjärrpublik som kan interagera och kurera sin egen upplevelse från flera ljud- och videoflöden.

– Vi är i en spännande utveckling nu, säger Birgitta Persson, projektledare på Future by Lund och i Kalaudioscope-teamet. Livestreamingmarknaden förväntas öka med 32% till 2032.

Hur skulle ett företag kunna använda sig av kunskapen som skapas och används inom detta område?

- Jag tror att fördelen som företag kan få genom att arbeta tillsammans i en innovationsportfölj är att få en bredare förståelse för befintliga praktiska lösningar och i detta fall kombinera det med erfarenheter från konstsektorn där forskning om rumsligt ljud pågått i många decennier, men ofta förblir marginaliserad och osedd/ohörd, säger Tim Bishop.

Vill du som forskare, entreprenör, konstnär eller företag engagera dig i portföljen Kalaudisocope?

Kontakta Birgitta Persson 076-856 46 22

Vill du engagera dig i en annan portfölj?

Kontakta Charlotte Lorentz Hjorth 046-222 41 19

Tim Bishop.