Unexpected

Ett forum där konst, vetenskap, näringsliv, kreativa näringar och filosofi möts för att forma framtiden.

Tummen upp för ny kundundersökning

Publicerad
August 6, 2025
Är kunderna nöjda eller missnöjda efter besöket i matbutiken? Coop i Veberöd testar nu att låta kunderna anonymt bedöma sitt senaste besök genom att helt enkelt visa tummen upp eller ner på väg ut från butiken. Det är Smarta byar och Axis Communication som har tagit fram en lösning där en kombination av en bildsensor och AI gör att kunderna inte ens behöver stanna för att vara en del av undersökningen.

Många undersökningar av kundnöjdhet efter butiksbesök görs med hjälp av knapptryckningar eller enkäter - men i Veberöd testas alltså något nytt. Det är Smarta byar som vill prova nya tillämpningsområden för bildsensorer. Fred Juhlin på Axis Communications har utvecklat en AI-modell som kan läsas av informationen direkt i kameran, som i Veberöd saknar nätverkskoppling och inspelning och fungerar som en avancerad sensor.

- Axis kameror har möjligheten att köra anpassade AI-modeller för olika typer av objektdetektering, berättar Fred Juhlin. Som en del av mitt arbete att förstå tekniken och kunna stödja kunder och partners med liknande fall experimenterar jag med publika dataset (ett stort antal bilder som någon sammanställt). Dessa dataset kan användas för att träna en AI-modell som sedan kan köras i kameran. Ett av de dataset som jag experimenterade med kan detektera olika gester. Syftet med att testa detta i verkligen är att se hur bra denna typ av detektion fungerar samt att se hur det fungerar att skicka räknarvärden via LoRAWAN.  

Kunderna deltar anonymt eftersom bildsensorn varken tar bilder eller spelar in video. Den inbyggda AI:n detekterar enbart tummen och räknar statistik. Tekniken följer Integritetsskyddsmyndighetens riktlinjer. Antalet tummar vidarebefordras via nätet i Veberöd och resultatet visas per dygn. Här kan du se statistiken.

- Det finns ju redan fysiska applikationer av kundnöjdhetsmätningar i pelare och det här kan man ju se som en vidareutveckling, säger Marcus Theander, Coop i Veberöd. Det är intressant att se om våra kunder använder den här möjligheten och om vi kan få statistik på detta sätt. Vi skickar också ut kundnöjdhetsundersökningar via post till våra kunder, så vi har också en möjlighet att jämföra med denna nya undersökning.

För Coop i Veberöd är det förstås ett praktiskt sätt att se om kunderna är nöjda, men det är också en bra hjälp för Smarta Byar, som har etablerat Veberöd som en testbädd för smarta lösningar.

- Storleken på byn Veberöd gör den intressant som testplats, säger Jan Malmgren, Smarta Byar. Byns är så pass liten att vi kan vara snabba men ändå tillräckligt stor för att det ska vara ett helt samhälle som undersöks. Man kan se ett litet samhälle som den minsta byggklossen när man ska bygga en smart stad, och när systemet fungerar på en liten plats kan man skala upp det. Vid en förändring i ett samhälle är det en stor fördel att vara en plats där man känner varandra. I Veberöd är folk intresserade av det vi gör och vi har nytta av deras åsikter. Det är också värdefullt att få in kritik så att vi kan lära oss vilka rädslor som finns.

I samband med kundnöjdhetsmätningen undersöks också vad Veberödsborna tycker om sättet att fånga kundnöjdheten. Intill bildsensorn finns en QR-kod som ger möjlighet till en medborgardialog.  

Längre bort längs Sjöbovägen i Veberöd görs en trafikundersökning med en likadan bildsensor, men på den platsen är den istället utrustad med AI som kan avgöra hur många fordon som passerar och vilken hastighet de håller. Både dessa bildsensorer överför data genom LoRa-nätet. LoRa-tekniken är ett bra val eftersom den för över data, men inte bilder. Tekniken i sig blir en garanti att man inte överför några uppgifter som skulle kunna vara integritetskränkande.

- Det är inte datan i sig som är intressant för Future by Lund, utan vi vill undersöka vad man kan använda bildsensorn till med hjälp av olika AI-modeller. Det är också intressant att se vad som kommer fram i medborgardialogen. De svar vi får förbereder oss för hur vi kan göra i andra sammanhang, säger Anders Trana på Future by Lund.

I projektet samarbetar Axis Communication, Smarta byar, Coop i Veberöd och Future by Lund.

Läs mer hos Smarta byar.

Jan Malmgren på Smarta Byar framför bildsensorn.