Creatives & Changemakers

MLì by SVENSSON – ett mode som räcker längre

Caroline Wendt
March 8, 2022

Att vara kläddesigner kan innefatta mycket mer än att skapa kläder – det kan numera betyda allt från att tänka på hållbarhet i produktion och planera för återvinning av material till att göra digitala produktioner av kollektioner. Emelie Svensson med varumärket MLì by SVENSSON arbetar med återvunnen polyester, där tanken är att kunderna ska kunna skicka tillbaka utslitna kläder så att fibrerna kan återanvändas. Samtidigt har hon producerat en digital kollektion där specialdesignade inkluderande avatarer visar upp plaggen. Möt den nya tidens designer!

In English.

De senaste åren har flera initiativ inletts för att förändra textil- och modeindustrin, bland annat för att minska branschens stora klimatpåverkan. Många modeskapare är redan med på banan, och arbetar med att skapa nya affärsmodeller för ett mer cirkulärt mode. En av dem är malmöbaserade designern Emelie Svensson med varumärket MLì by SVENSSON med egen studio i en vindsvåning i centrala Malmö.  

− Jag har en affärsidé som handlar om kollektioner i polyester där mina kläder ska kunna återvinnas när plagget blir utslitet och nött. Då kan kunden skicka tillbaka plagget och så använder jag materialet igen som en källa till fler plagg. Tanken är också att man som kund ska kunna ta reda på var och hur plagget är producerat, antingen via ett insytt chip eller via en QR-kod.

Polyester är kanske inte det material som man tänker på i första hand när man pratar om hållbarhet – men det visar sig att materialet har sina fördelar:

− Många tänker i första hand på bomull och hampa när man talar om hållbarhet. Men dessa material är i stor utsträckning linjära, det vill säga fibrerna blir förstörda och kan inte återanvändas i så stor utsträckning. Det är därför jag gör tvärtom. Det finns mycket polyester som kan återvinnas och materialet kan smältas ner hur många gånger som helst och återuppbyggas. Polyester är ett slitstarkt material som håller färgen bra. Det vore fantastiskt om man kunde skapa ett värde i det som vi idag inte återanvänder. Det är hela den kedjan man ska tänka på och som jag vill förändra. Men man kan inte hitta ett material som är bra på alla sätt – med polyester är det till exempel så att det ger ifrån sig mikroplaster. Så en del av idén är att jag ska sälja mina plagg med tvättpåsar som fångar upp mikroplasterna.

Det var redan med start 2004 som Emelie utbildade sig till designer på ESMOD i Paris och Berlin. Därefter gick hon tillskärarakademin och började sälja egna kläder. Sedan dess har branschen ändrats mycket.

− Nu ser jag att jag till exempel skulle ha behövt kunskaper i hållbarhet redan på den tiden, men det var inget man pratade om på utbildningen. Det är ett begrepp som kommit senare inom branschen och som är ganska svårbegripligt för att det innehåller så många bitar. Hela branschen är designad linjärt och det kan vara svårt att få en överblick i en industri där takten ökat under de senaste åren.

− En annan stor skillnad från när jag utbildade mig är att sociala medier var alldeles nytt. Sociala medier har skapat transparens som innebär att människor vet mycket mer och har en helt annan tillgång till information.

I Emelie Svenssons ateljé skapas plagg för varumärket MLì by SVENSSON.

Emelie ser också att det finns områden att utveckla.

− Jag tror ofta när vi pratar om hållbara material att man missar etiken, den sociala hållbarheten, människor i det, och hur de har det. Har de som arbetar med textilierna fackförbund, trygghet och rätt betalt?

När pandemin drabbade världen ställdes de stora modevisningarna in, en efter en. Men för många blev det också början på något helt nytt. För Emelie uppenbarade sig en chans att skapa en virtuell kollektion. Hon skickade in ett förslag och blev antagen. Med hjälp av ett team på sju personer har hon nu skapat en video på en minut där avatarer visar kläderna i specialdesignade miljöer.

− På det här viset kan man skapa en helt egen visning där man själv kan bestämma allt. Annars måste man gå via modellagentur och får välja på vissa modeller. Jag vill vara ett inkluderande brand, och det är en stor fördel att jag nu kan designa egna avatarer från alla kulturer. För mig är det också viktigt att modellerna inte är trådsmala.

Temat för visningen är solarpunk som är en optimistisk vision om framtiden och hur man kan rädda världen, och såklart har Emelie därför med till exempel vindkraftverk. Emelies kollektion heter "Emerald City" Green Shading Black och visningen kommer att ske på plattformen Digital Village.

Emelie beskriver själv sina kläder som inspirerade av kulturkrockar och att hon slår samman couture med street style.  

− Det jag har märkt är att de som gillar elektromusik också gillar mitt mode. Det är lite samma genre och är man intresserad av den musikstilen tycker man ofta om min design med transparent plastmaterial och mycket färg.

Fram till den 13 mars 2022 kan entreprenörer som Emelie Svensson ansöka till NEST (New Entrepreneurship for a Sustainable Textile industry) där fyra ledande svenska inkubatorer erbjuder ett katapultprogram med bland annat affärsutveckling.

Ett plagg från MLì by SVENSSON vilket visades i Lagos, Nigeria när Emelie Svensson blev inbjuden av Svenska Ambassaden att visa en kollektion på deras Nordic Nigeria Connect 2021. Plagget visas även i videon med den virtuella kollektionen. Fotografen heter Ogunlesi Oluwatobi.

MER ATT LÄSA
Se alla artiklar