Unexpected

Ett forum där konst, vetenskap, näringsliv, kreativa näringar och filosofi möts för att forma framtiden.

Hur kan man skapa digitala livekonserter med det lilla extra?

Publicerad
August 27, 2025
Kan livestreamade konserter göra så att fler människor kan ta del av föreställningar – och kan det bli ännu mer attraktivt genom att åskådaren själv får vara med och samskapa och interagera genom att välja kameravinklar och ljudupplevelse? I projektet Kalaudioscope undersöks skärningspunkten mellan ny teknik, användarupplevelse och scenkonst. Nyligen diskuterades hur man kan lägga till något extra till den digitala upplevelsen – som möjlighet att chatta med andra, att få bakgrund och länkar som vidgar upplevelsen av verket och till och med ges möjlighet att vara med bakom scen eller ta del av intervjuer med artisten.

Kalaudioscope är ett forsknings- och innovationsinitiativ och sommaren 2025 hölls en workshop där deltagarna gavs chansen att vara med och forma framtiden för digitala liveupplevelser. Innan denna workshop har många aktiviteter har redan genomförts.

Till exempel har det varit tillfälle att utveckla användarupplevelsen, där man undersökte idén utifrån olika artisters och publikers behov. En annan behandlade lagliga frågeställningar från olika perspektiv (Konsert X). I ett Audio lab gjordes en inspelning av en konsert med 180 mikrofoner i sex inspelningstekniker så att man nu har en god uppfattning om vilka tekniker som fungerar bäst för vilket sammanhang. Det har också gjorts tester av hur AI kan användas för att veta var i ett partitur man befinner sig och på förhand bestämma när man vill lägga in aktiviteter som kamerabyte, sms till åskådare eller sidbyte för musiker med mera. Slutligen testades också hur det går att sända en livekonsert via 5G genom en sändning av Malmö operas uppsättning av Falstaff som spelas från ett lastbilsflak. Det visade sig vara fullt möjligt att göra detta via allmänna nätverk – men när publiken kommer med sina mobiltelefoner blir det trångt i näten. Dessutom har ett nytt konsortium skapats och en ny ansökan gjorts för att säkerställa en fortsättning på arbetet.

Under träffen presenterade det spanska teknikföretaget Cinfo hur de arbetar med AI och molnlösningar – vilket passar väl ihop med Kalaudioscope och att sammanfoga liveströmmar. I projektet har man testat med en inspelning av La Boheme på Malmö opera med åtta olika kameror. Studenterna Johan Magnusson och Jonas Ståleker visade en digital plattform som de skapat för att samla intresserade i chattrum så att de kan interagera med varandra under föreställningen. Samma miljö skulle kunna användas för att undervisa eller föreläsa för en grupp.

I den workshop som hölls i juni var det dags att samla in deltagarnas egna reflektioner baserade på deras upplevelser och de möjligheter de ser med Kalaudioscope. Här är några av synpunkterna:  

* Det är positivt att använda tekniken för utbildningsplattformar och universitet. Tekniken är också en möjlighet för festivalarrangörer.

* Det är intressant att se vad de nya verktygen kan ge utöver liveupplevelsen. Det skulle kunna vara att visa processen bakom föreställningen, som att visa nya bildvinklar som ger upptäckter om hur föreställningen har gjorts och på så sätt bjuda in till den kreativa processen.

* Tekniken i Kalaudioscope kan vara en viktig möjlighet för musikstudenter och högre utbildningar men den sociala dimensionen är också viktig för att demokratisera möjligheten att ta del av livekonserter.

* Det är en fantastisk möjlighet att ge access till fler för att upptäcka hur folk spelar. För yngre människor kan det ge information och en annan förståelse för hur musik uppförs vilket gör det lättare för dem att lära sig.

* Tekniken kan ge möjligheter för framväxande communitys, nya musikstilar och ny publik.

* Utöver det som vanligen ingår i en konsert skulle man kunna addera fler stimuli – kanske doft eller smak?

*Teknologi och socialt beteende kommer att ändras. Den nya tekniken kan användas för att profilera olika verksamheter, som till exempel ett operahus så att en speciell publik upptäcker dem.

* Man kan skilja mellan möjligheten att designa upplevelsen av föreställningen och designen av konstverket. Deltagarens åsikt var att det kan vara öppet för publiken kan designa upplevelsen men inte själva konstverket eller föreställningen.

*Livestreamingsformatet passar inte enbart för konserter, dansföreställningar och teateruppsättningar utan också för konferenser, bröllop och begravningar med mera.

* Det går att förse verket med olika referenser som ger spännande ledtrådar till de månader av förberedelser som dirigent, koreograf, regissörer, sångare och skådespelare har genomgått för att berika upplevelsen av verket.

*Några deltagare var tveksamma till om det här blir en attraktiv upplevelse och undrade vilket nytt värde som skapas. Vill människor göra sig besväret att designa sin egen upplevelse eller vill de översköljas av något färdigproducerat?

*En annan fråga var om den nya produkten blir en kopia av en föreställning som kan ersätta den riktiga eller om det blir det en ny konstform som vi just nu inte har kunskap om. Förhoppningen var att den nya upplevelsen blir en möjlighet att göra något både kreativt och intressant.  

- Idag har vi fått en del nya förslag, däribland flera på sådant som inte är tillgängligt för oss i den traditionella liveupplevelsen. Det kan handla om att skapa nya sociala forum, att ge en bakgrund och visa vad som var inspirationen bakom verket men också att ge material som man inte kan se som en vanlig publik – som dirigentens ansikte eller filmer från kulisserna, avslutar projektledare Jesper Larsson.

Medverkande partners i Kalaudioscope: LUDICH (Lund University Digital Interactive Concert Hall) med Konstnärliga fakulteten, Lund tekniska högskola, Ekonomihögskolan, Juridiska fakulteten, Humanistiska och teologiska fakulteterna, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Region Skåne, Malmö stad, Lunds kommun, Helsingborg stad, Axis Communications, Amazon Web services (cloud) Cinfo (software) Malmö Live/MSO (content) Malmö opera (content) Helsingborg arena & scen (content), On stage AI (software) CapGemini (UX) Ericsson (UX) Future by Lund (innovation) Adesso (Web).

Workshop i Konsert X