Klädreturer kan effektiviseras genom DPP

Det har blivit allt vanligare med nätshopping och det har i studier visat sig att den digitala handeln ger betydligt fler återlämnade varor än om man jämför med butikshandeln. Oftast är det gratis att returnera varor, vilket kan vara en orsak. Fler returer ger fler transporter, och när transporterna sker med fossila fordon ökar utsläppen. Dessutom händer det att företag slänger de produkter som skickas tillbaka, eftersom det inte ses som ekonomiskt försvarbart att ta hand om det som returneras.
- DPP har en enorm potential att vara en bit i pusslet av hur man gör detaljhandeln mer cirkulär, säger Klas Hjort, på Real - Centrum för handel och logistik på Lunds universitet. Med DPP kan företag gå från linjär till cirkulär produktion och samtidigt gå med vinst.
DPP skulle till exempel kunna minska företagens kostnader så att det blir både ekonomiskt och miljömässigt försvarbart att ta hand om det som returneras.
- En orsak till att returer ses som för kostsamma att hantera är att informationen om varför produkten returneras ofta ges på papper som skickas tillbaka tillsammans med produkten, fortsätter Klas Hjort. Man vet inte vad man hanterar förrän returen öppnas och då är det ofta för sent. För många blir det här kostsamt att hantera och man slänger varorna. Ett vettigt sätt att sköta detta är via en digital plattform där man genom den informationen som ges kan bestämma hur returen ska tas om hand.
Klas Hjort ser därför DPP som en bra startpunkt för en övergång från linjär till cirkulär ekonomi för returhantering. Med ett digitalt produktpass har plaggen redan en digital identitet som gör det enklare att hantera returflöden.
- Med digitala plattformar kan man optimera och styra returhanteringen så att man hanterar resurserna mer hållbart. Det går att koppla ihop kunderna med detaljhandeln direkt, säga till kunder om de returnerar för sent eller på andra sätt lära dem ett bättre sätt att hantera retursystemet.
Genom DPP går det också att upptäcka om returerna beror på att man gett otydlig eller felaktig information om färg, form och storlek på kläderna.
- Om vi kan skapa information om returerna och dessutom ger den till de som designar produkterna borde det medföra färre returer. Genom att lära av varandra utvecklar vi ett bättre system för hur vi kan undvika att kläder skickas tillbaka.
Klas Hjort berättar också om andra problem när det gäller försäljningen av designprodukter. Det händer att organiserade grupper, kanske än så länge mest i USA och i Storbritannien, stjäl produkter och får tillbaka pengar utan kvitto. Ett annat alternativ är att man köper en dyr produkt men sedan lämnar tillbaka en kopia och får full återbetalning, och designbutiken har i stället fått in en kopia i systemet.
- Det här kan ske eftersom man inte kan identifiera den specifika produkten med kvittot, men genom DPP kan man verifiera att produkten är äkta.
Redan nu går det att se företag som är föregångaren inom digitalisering av returprocessen.
- Nudie jeans har en reparationsgaranti som går ut på att man reparerar i närheten av där kunden finns, säger Klas Hjort. Stadium har digitaliserat returprocessen och kopplar ihop lager, affärer och möjligheter till service i sitt retursystem. De har på så sätt minskat kostnaderna för returhantering kraftigt. Dessutom gör en snabbare hantering att man kan hinna sälja produkterna igen innan säsongen är slut.
För secondhand-branschen kan DPP också innebära en underlättnad.
- När vi undersöker vad kunder tycker om secondhand i Sverige säger de att det bland annat tar lång tid innan plaggen kommer ut i butiken, att det kostar ganska mycket om man jämför med att köpa billiga nya plagg och att logistiken ofta är dyrare och mer komplicerad. För att skala branschen behöver man ha informationsbärare på produkterna så att man kan automatisera även den processen, avslutar Klas Hjort.