Modeutställning med uppkopplat plagg

Publicerad
September 9, 2025
På Norrvikens trädgårdar pågår just nu en utställning där fyra av Sveriges främsta modeskapare – Bea Szenfeld, Frida Jonsvens, Martin Bergström och Linnéa Samia Khalil – skapat verk som är inspirerade av naturen. Där visas skulpturala plagg gjorda av papper, återvunnen organza och blommande gardiner samt ett vävt tyg med mönster hämtade från ett herbarium. Dessutom är ett av plaggen kopplat till tekniken för digital product passport, DPP, vilket innebär att besökarna kan nå information och ställa frågor om plagget genom att koppla upp sig med sin mobil.

Foto, översta bilden: Norrviken, Lena Evertsson. Utställningen är framtagen av Norrvikens trädgårdar.

Naturen är utgångspunkten för utställningen "In the Weave of Creation" som pågår till den 2 november 2025 på Norrvikens trädgårdar utanför Båstad. Där utforskas hur mode, konst och natur kan vävas samman. Verken är skapade exklusivt för utställningen av fyra svenska designers: Bea Szenfeld, Frida Jonsvens, Martin Bergström och Linnéa Samia Khalil.

Foto: Lars Mattiasson

Linnéa Samia Khalils plagg kallas ”Rosa”. Hon har valt att arbeta med vit organza som enda material, och i detta fall har hon använt spilltyg som därmed räddats från att slängas. Verket är inspirerat av trädgårdens organiska former.

Vid plagget finns information om att besökaren kan scanna en bit tyg. ”En röst bor i tyget. Fråga den vad du vill – om trådar, tankar eller tiden det tog att bli till” står det på en stolpe intill den extraordinära klänningen. För besökarna betyder det att det öppnas en länk i mobilen om man håller den intill tygbiten på stolpen. Länken leder till en funktion där man skriva eller tala in frågor och få svar om verket, processen och materialet, med en teknik skapad av Future by Lunds partner whatt.io. Det här är också en demonstration av de fördelar som kan skapas av det digitala produktpasset, DPP, som EU förväntas införa som krav inom textilbranschen.

- Att ha en digital koppling i plaggen underlättar mycket, berättar Linnéa Samia Khalil. Dels kan jag skydda mina verk mot kopior, dels kan kunden på ett enkelt sätt få all information som de kan behöva.

Linnéa Samia Khalil designar speciella plagg och driver butiken Pampas i Malmö. Till Eurovision Song Contest 2024 i Malmö designade hon vinnaren Nemos scenkostym samt även den kappa som hen bar på röda mattan.

- Jag hyr också ut plagg, och DPP ger en möjlighet att berätta om var plaggen har använts, fortsätter Linnéa Samia Khalil. Det blir ett mervärde för kunderna att veta att plagget tidigare burits under till exempel Eurovision Song Contest eller på Elle-galan. Just nu håller vi också på med en utställning av plagg som berättar en historia och det gör vi med hjälp av DPP.

Monika Andersson Kapeller besökte utställningen och provade att ta fram information om tyget via DPP. Foto: Lars Mattiasson

En av besökarna på Norrvikens trädgårdar som testade att scanna tygbiten var Monika Andersson Kapeller.

- Jag tycker att idén med att skanna och få information var spännande, säger hon. För mig är det viktigt med hållbarhet och det är bra man i framtiden kan ursprungsmärka, hitta sätt att reparera och att sortera för återvinning genom att skanna plaggen. Det ger en valmöjlighet som gör att man inte enbart ser till priset. Men det är också en komplex fråga och jag tycker att det är bättre att använda QR-koder än chip, för chip kan innebära både miljöbelastning och arbete i fabriker med dåliga arbetsförhållanden. Det är också viktigt att hålla nere mängden digital information, den är också ett miljöproblem.

Future by Lund arbetar tillsammans med whatt.io och Lostboyslab i projektet MCRS, som undersöker förutsättningarna för en hållbar tillverkningsindustri.

- DPP är nyckeln som stärker både skyddet av design och ökar konsumentens engagemang genom tillgång till tidigare dold information, menar projektledare Lars Mattiasson. Linneas kreation ”Rosa” berättar med hjälp av DPP och AI om ursprung, material, sömnad men även storyn bakom klänningen och hur den blev till. Du kan ställa dina egna frågor till DPP och få svar. När den här typen av interaktion skapas kommer det att hjälpa konsumenten att göra mer medvetna val, samtidigt som det skyddar företagens kreativa design och immateriella rättigheter. Detta ger en stor möjlighet att minska den överkonsumtion som är kopplad till fast fashion.

I utställningen medverkade också Bea Szenfelds med sitt verk MIMAN som är ett plagg gjort i papper. Verket är inspirerat av Harry Martinsons rymdepos Aniara, där mänskligheten lämnar en förstörd jord. Frida Jonsvens ställde ut ”Kärleken till det bortglömda” som består av en praktfull blomsterkappa där varje blomblad är handgjort av återbrukade gardiner, tyger och kristallkronor. Under kappan vilar en skimrande klänning av kristall, inspirerad av Victoriahusets arkitektur. Dessutom gick det att se Martin Bergströms ”Norrviken” som består av en 20 meter lång jacquardvävd textil och tapet – resultatet av omsorgsfullt hantverk där växter försiktigt lösgjorts från hundra år gamla herbarieark, monterats på akvarellbakgrunder och digitaliserats för att bli ett mönster att väva och trycka.

Foto: Lars Mattiasson