Hur påverkar AI modebranschen?

Lunds universitet satsar på att etablera ny forskning på Campus Helsingborg om hur AI förändrar praktiker för design och konsumtion av mode. Här kan man undersöka tankar på att AI kan göra arbetet mer effektivt, demokratiskt och hållbart men också farhågor att det kreativa arbetet lämnas till maskiner, att design kan styras av försäljningsdata och att AI kan förstärka normativa kroppsideal. Arbetet kommer bland annat att innefatta att skapa ett tvärvetenskapligt nätverk och genomförande av en pilotstudie.

Innovationsområde

Projekttid

januari 2025-höst 2027

Kontaktperson

Lars Mattiasson

Projektpartners

Lunds universitet

Finanisär

Fashioning AI: human and nonhuman designs är ett projekt i samarbete mellan avdelningen för modevetenskap, Campus Helsingborg, där arbetet också kommer att placeras, samt Kulturvetenskaper och Industridesign vid Lunds universitet Syftet är att etablera ett forskningstema om de sociotekniska och kulturella aspekterna av AI och mode genom att dels etablera ett tvärvetenskapligt nätverk som kommer att fungera som en grund för vidare forskningsansökningar, dels genomföra en pilotstudie om hur AI förändrar design och konsumtion av mode genom att skapa nya relationer mellan människor och maskiner.

Forskarna vill gå djupare än de tekniska och ekonomiska frågorna för att förstå de mänskliga, estetiska och kulturella aspekterna av AI inom mode. Genom att kombinera designetnografi, co-designmetoder och teorier som aktör-nätverksteori undersöker de:

• Hur AI förändrar designprocesser och vad det innebär för mänsklig kreativitet.

• Hur konsumentens roll förändras när AI-verktyg gör dem till medskapare.

• Vilka nya objekt – från digitala plagg till AI-genererade modevisningar – som påverkar branschens dynamik.

• Vilka normer, ideal och estetiska värderingar som präglar AI-genererat mode.

Ambitionen är inte bara att förstå dessa förändringar, utan också att utmana och omforma forskningsfrågorna inom mode och AI och bidra till en mer hållbar, kreativ och inkluderande framtid för design och konsumtion.

Projekt: Fashioning AI

Medverkande: Lunds universitet/Campus Helsingborg genom Magdalena Petersson McIntyre (projektledare), Gabriella Nilsson, vid Institutionen för kulturvetenskaper samt Despina Christoforidou vid Industridesign

Finansiering: 2 miljoner kronor

Finansiär: Lunds universitet

Projekttid: januari 2025-höst 2027