Ny mätning av buller och utsläpp på Mårtenstorget

I det stora europeiska mobilitetsprojektet Elaborator arbetar Lund tillsammans med tolv europeiska städer med hur man kan utforma hållbar mobilitet i en stad. Lunds kommun planerar åtgärder på Östra Mårtensgatan för att minska biltrafiken och i stället göra en bättre miljö för gångtrafikanter och cyklister.
- Vi kommer att arbeta med tillfälliga åtgärder, som är ett kostnadseffektivt sätt att försöka påverka trafikmiljön och därefter dra lärdomar kring vad som ger önskad effekt, berättar Helena Runesson, trafikhandläggare på Lunds kommun. Vi har tillsammans med Linköpings Universitet arbetat med fokusgrupper och enkäter för att fånga hur fotgängare och cyklister upplever miljön.

Den första åtgärden är redan på plats.
- Vi har bytt vägmärken i ett försök att göra enkelriktiningen tydligare, fortsätter Helena Runesson. Det är många trafikanter som ska samsas på en och samma plats och vägen är delvis väldigt smal. Då blir det extra viktigt att minimera antalet bilar som kör i fel riktning. Därefter kommer vi att försöka styra trafiken genom blomkrukor för att försvåra felkörningar. Samtidigt adderas växtlighet, vilket fokusgrupperna ansåg att platsen saknade. Förhoppningsvis ger det vi gör flera positiva effekter.
För att kunna veta hur åtgärderna påverkar är det viktigt att dels veta hur nuläget ser ut, dels att se hur situationen förändras. Redan tidigare har Future by Lund testat teknik som mätt trafik och parkering på den bit av gatan som går längs Mårtenstorget i Lund med hjälp av sensorer. Genom detta har man kunnat avläsa beläggningen på de parkeringsplatser som är längs gatan, men också sett att många bilister kör in från fel håll på den enkelriktade delen av Östra Mårtensgatan.
Nu har ytterligare 31 sensorer från Sensative satts upp. Hälften av sensorerna mäter buller och den andra hälften fokuserar på luftkvalitet. Alla sensorer mäter dessutom temperatur och luftfuktighet. De flesta sätts upp längs Östra Mårtensgatan och på Mårtenstorget. Några sensorer sätts upp på andra platser i staden för att ge referensvärden, till exempel i Stadsparken, som är en plats där värdena förväntas vara lägre, och längs Östra Vallgatan, där värdena skulle kunna vara högre.
- Vi vill se om de interventioner som Lunds kommun genomför gör skillnad, säger Anders Trana, projektledare inom digital teknik på Future by Lund. Genom att veta när Lunds kommun genomför sina åtgärder kan vi avläsa om åtgärderna följs av minskat buller och minskade utsläpp. Kombinationen av kvalitativa mätningar, som fokusgrupper och enkäter, och kvantitativa datainsamling genom sensorer kompletterar varandra och ger en djupare förståelse.
I Lund genomförs arbetet i projektet Elaborator i flera olika delar. Till exempel används IoT-plattformen Yggio från Lundabolaget Sensative som en gemensam plattform för projektet i Europa. Lund har dessutom ett samarbete med Köpenhamn för att lära av deras trafiklösningar. Projektet pågår juni 2023 – dec 2026 och finansieras av EU:s Horizon Europe. Svenska partners är förutom Lunds kommun och Future by Lund Sensative och Linköpings universitet. Tolv europeiska städer och många europeiska partners medverkar i projektet.
Läs mer
Här startar arbetet med en europeisk trafikdataplattform
Fokus på parkering i samarbete med Köpenhamn
Elaborator: Lund en av tolv europeiska städer i ett EU-projekt inom hållbar mobilitet
Elaborator, delprojekt: Trafikstatus på Mårtenstorget