Cirkusen som innovationsarena

Publicerad
February 25, 2025
I cirkusens värld ser vi kreativa och ofta överraskande nummer utförda av skickliga artister i en ibland häpnadsväckande kontext. Förutsättningen för föreställningens innehåll kan bestå av uppfinningar och nya lösningar, både för att skapa det som händer på scen men också vad gäller logistik, tält och säkerhet. Nyligen träffades Lina B Frank från Cirkus Syd och Katarina Scott från Future by Lund för att diskutera förutsättningarna för att starta ett nytt arbete med innovation och cirkus.

In English Below.

Exemplen är många på hur de som arbetar inom kulturella och kreativa näringar skapar banbrytande lösningar och spännande innehåll genom att uppfinna något helt nytt. Men oftast tas inte de innovativa elementen vidare utan det stannar vid att vara enstaka uppfinningar – eller utvecklas vidare av någon annan bransch. För att ta vara på möjligheterna inom de kulturella och kreativa branscherna (KKN) undersöker nu bland andra Future by Lund och Lunds universitet hur man kan använda begreppet ”Innovation by production” som koncept och bygga upp ett arbetssätt för hur man tar fram skalbara innovationer ur det kreativa arbetet. (vi använder här KKN men ser det som i stort sett synonymt till Kulturella och Kreativa Sektorer, KKS, och Kulturella och Kreativa Branscher, KKB)

-  I branschen kan man skapa de mest fantastiska saker, inte minst genom att man ”leker” med tekniken i olika föreställningar, förtydligar Katarina Scott, projektutvecklare på Future by Lund. Utmaningen är att branschen aldrig har byggt upp en kapacitet eller en infrastruktur för att ta vidare bra lösningar som skalbara innovationer.

Inom samarbetet Future by Lund finns redan portföljen Archaeology and immersive tech, där flera aktörer är med och undersöker möjligheten till korskopplingar mellan teknik och kulturarv för att plocka fram intressanta lösningar som också är innovationer. I slutet av mars hålls en workshop (policy assessment) inom projektet ekip för att starta ett innovations- och policyarbete med ”Crafts and fashion led innovation” som fokus, och den 5 juni är det dags att på samma sätt undersöka ”Performing arts and cross innovation”, där cirkusen ingår som en viktig del.

- Det finns möjligheter till korskopplingar med många områden, menar Katarina Scott. Det är en dröm att göra ett fördjupat innovationsarbete med performing arts och cirkus.

Cirkus Syd är medlem i Future by Lund och arrangerade den uppmärksammade cirkusfestivalen i framför allt Lund och Malmö under hösten 2024. Lina B Frank ser en potential i konceptet ”Innovation by production”.

- Många cirkusaktörer jobbar i gränslandet mot innovation och det är ett intressant område, menar Lina B Frank. Konceptet ”Innovation by production” är användbart, både för att kunna ta de individuella lösningarna vidare så att vi kan dela praktiska uppfinningar men det är också spännande om cirkusen och kulturella näringar kan få cred och status genom att kreativiteten tas till vara i innovationer.

Nu startar arbetet med att undersöka vilka av cirkusens alla lösningar som kan vara intressanta att spinna vidare på. Det skulle kunna handla om olika tekniska lösningar för ljud och ljus, det kan vara drönare som en del av scenshowen, avatarer i cirkusmanegen eller en förbättrad säkerhetsutrustning för artisterna. Det kan också handla om logistiklösningar eftersom cirkusar har en stor kompetens att flytta många människor och mycket utrustning på ett så hållbart sätt som möjligt, men också flyttbara elverk och kompetensen att snabbt sätta upp tält, vilket skulle kunna vara till nytta till exempel i olika katastrofsituationer. Det finns också helt nya områden som man kan fundera kring, som till exempel hur man skapar en nationalscen för en resande verksamhet, hur man kan ha cirkusmusiker på distans, hur man kan skona gräset där cirkusen sätts upp att eller om man skulle kunna skapa en innovationsplats för performing arts.  

- Till den 5 juni bjuder vi in personer från cirkussektorn tillsammans med forskare och representanter från andra branscher för att undersöka möjligheter till korskopplingar som kan stöttas av policy inom EU. Future by Lund och Lunds universitet har också en metod att utforska innovationsområden och sedan vaska fram potentiella möjligheter i öppna och delade utmaningar där aktörerna inte kan arbeta själva, avslutar Katarina Scott.

Det policylabb som planeras den 5 juni arrangeras av det stora EU-projektet ekip, som tar fram rekommendationer för framtidens policyer för KKN. Dagen före, den 4 juni, arrangeras Unexpected, ett internationellt innovationsforum där konst, vetenskap, näringsliv, kreativa näringar och filosofi möts för att forma framtiden.

Redan nu går det att anmäla sig till Unexpected via denna länk. Anmälan till policylabbet kommer att öppna senare under våren.

This translation is made mainly by translation tools.

Innovation and the Circus – A New Initiative to Explore Opportunities

In the world of the circus, we witness creative and often surprising acts performed by skilled artists in an occasionally breathtaking context. The conditions for the content of a performance can involve inventions and new solutions—not only for what happens on stage but also regarding logistics, tents, and safety. Recently, Lina B Frank from Cirkus Syd and Katarina Scott from Future by Lund met to discuss the possibilities of initiating new work on innovation and the circus.

There are numerous examples of how those working in cultural and creative industries create groundbreaking solutions and exciting content by inventing something entirely new. However, these innovative elements are often not further developed; they remain as isolated inventions or are later advanced by another industry. To harness the potential within the cultural and creative industries (CCI), Future by Lund and Lund University are now exploring how the concept of “Innovation by production” can be used as a framework to develop a method for creating scalable innovations from creative work. (Here, we use CCI but consider it largely synonymous with Cultural and Creative Sectors (CCS) and Cultural and Creative Industries (CCI).)

- In this industry, you can create the most fantastic things, especially by ‘playing’ with technology in various performances, explains Katarina Scott, project developer at Future by Lund. -The challenge is that the industry has never built the capacity or infrastructure to advance good solutions into scalable innovations.

Within the Future by Lund collaboration, there is already the Archaeology and Immersive Tech portfolio, where multiple stakeholders explore the potential for cross-linking technology and cultural heritage to develop innovative solutions. At the end of March, a workshop (policy assessment) will be held within the ekip project to initiate innovation and policy work with a focus on “Crafts and fashion-led innovation”. On June 5, a similar session will examine “Performing arts and cross-innovation”, with the circus as a key element.

- There are opportunities for cross-connections with many fields, says Katarina Scott. - It is a dream to conduct in-depth innovation work with performing arts and the circus.

Cirkus Syd is a member of Future by Lund and organized the widely recognized circus festival in Lund and Malmö in the fall of 2024. Lina B Frank sees great potential in the Innovation by production concept.

- Many circus professionals operate at the intersection of creativity and innovation, making it a fascinating area, says Lina B Frank. - The Innovation by production concept is valuable—not only for further developing individual solutions and sharing practical inventions but also because it offers a way for the circus and cultural industries to gain recognition and status by integrating creativity into innovation.

The next step is to examine which of the circus’s many solutions could be further developed. This could include technical innovations in sound and lighting, the use of drones as part of a stage performance, avatars in the circus ring, or improved safety equipment for performers. It could also involve logistics solutions, as circuses have extensive expertise in moving large groups of people and equipment in the most sustainable way possible. Additionally, mobile power stations and the ability to rapidly set up tents could be highly useful in disaster situations. There are also entirely new areas to explore—such as how to establish a national stage for a traveling operation, how to enable remote circus musicians, how to protect grass fields where circuses set up, or even how to create an innovation hub for performing arts.

- For the June 5th event, we are inviting individuals from the circus sector alongside researchers and representatives from other industries to explore cross-connections that could be supported by EU policy, concludes Katarina Scott. - Future by Lund and Lund University also have a method for identifying innovation areas and extracting potential opportunities in open and shared challenges where no single actor can work alone.

The policy lab scheduled for June 5 is organized by the large EU project ekip, which develops recommendations for future policies for CCI. The day before, on June 4, Unexpected—an international innovation forum—will take place, bringing together art, science, business, creative industries, and philosophy to shape the future.

Registration for Unexpected is already open via this link. Registration for the policy lab will open later in the spring.