”DPP blir något helt nytt”

Publicerad
October 6, 2025
Future by Lunds medlem adesso använder sin kompetens inom IT för att kliva in i ett projekt som handlar om hur man kan använda digitala produktpass (DPP) och skapa cirkulära affärsmodeller inom tillverkningsindustrin. ”Ännu vet vi inte vet riktigt vad det blir av DPP, men vi vill gärna vara med och lära oss. För oss är det tydligt att DPP blir något helt nytt”, säger Helena Bendz. ”adesso betyder ”nu” på italienska och att ligga långt framme ligger i bolagets DNA.”

Under hösten 2025 lämnas en ansökan in för en fortsättning på projektet MCRS – som handlar om att bygga en modell för en hållbar tillverkningsindustri.  I detta kommer det digitala produktpasset (DPP) att vara viktigt. EU förväntas införa DPP som innebär krav på att det ska finnas digital information kopplad till vissa produkter och deltagarna undersöker vad det skulle kunna innebära i form av både utmaningar och möjligheter. I det nya projektet är tanken att antalet projektpartners ökas från fem till nitton. En av dessa aktörer är alltså Future by Lunds medlem adesso Sweden.

adesso är ett internationellt IT-tjänsteleverantör och fokuserar på konsulttjänster och skräddarsydd mjukvaruutveckling. På kontoret vid Stortorget i Malmö finns 25 anställda.

- Vi har ett väldigt brett erbjudande men utgår från vad vi är duktiga på i det tyska moderbolaget och avgör sedan vad som passar i Sverige, berättar Helena Bendz. Vi har vitt skilda kunder, och i Lund har vi bland annat haft konsulter hos Ericsson, Sony och Axis.

När nu det digitala produktpasset kan införas i flera branscher, däribland textilbranschen, är adesso angelägna om att vara med.

- När man börjar med DPP behöver allt kopplas ihop på ett nytt sätt, och där tror vi att vår kunskap kan vara till nytta eftersom vi kan olika processer, men också har lång erfarenhet av att integrera data från olika källor.  Samtidigt är det här något nytt och vi behöver undersöka vad som är vår roll i detta så att vi kan vara en expertpartner till våra kunder. Vi vet ännu inte riktigt vad det blir av DPP, men det är tydligt att det blir något helt nytt!

EU:s nya regelverk för att skapa ett mer hållbart samhälle är också en viktig utgångspunkt.

- När nya regler kommer skyndar det på innovationer. Jag tror att vi behöver något tvingande för att förändringen ska sätta fart. Jag hoppas personligen att det leder till ett lättare sätt för oss konsumenter att kunna ta rätt beslut.

adesso har många delar som gör att de har mycket att bidra med i projektet. De har bland annat en plattform som gör att man kan se hur mycket koldioxidutsläpp en mjukvara medför. I Tyskland har bolaget en egen affärsgren för hållbara affärer, och bland annat de tyska och finska kontoren jobbar även de med att skaffa erfarenheter om DPP.

På adessos kontor i Borås finns en vana att arbeta med bolag inom konfektion genom kunder inom e-handel. Helena Bendz kollega Henrik Palmkvist tar också med sig erfarenheter av e-handel in i det nya projektet.

Helena Bendz ser att DPP kan göra stor nytta i textilbranschen.

- Det kan handla om hur man kan behandla reklamationer, att man kan visa var plagget är tillverkat och ge rekommendationer om lagning. Det kan till och med finnas auktoriserade skräddare i närheten, och DPP kan berätta mer om var man ska gå för att lappa sina plagg.

Under hösten 2025 avgör Vinnova om de kan bevilja medel till projektet, där nitton partners och cirka fyrtio associerade ingår.

Mer om Adesso

adesso SE är en tysk IT-koncern som startades 1997 i Dortmund. Sedan dess har bolaget växt och finns numera på 40 orter i Tyskland.

Med tiden internationaliserades bolaget och numera finns det på 60 platser i 17 länder, mest i Europa men också i till exempel Indien.

adesso Sweden består av kontor i Göteborg, Borås, Stockholm och Malmö.

adessogruppen omsätter cirka 1,3 miljarder.

Antalet anställda i hela koncernen är cirka 10 000.

I Malmö finns 25 anställda. Kontoret i Stockholm är det nyaste kontoret som just nu växer fort.